Sluttvolum og fordamping

Hei alle sammen!

Jeg er ganske fersk i gamet, har tre brygg bak meg og blir bare mer og mer interessert i brygging. Nå trenger jeg noen tips til forbedringer..

Jeg brygger på en Beer Maker 30 fra Vin og Bar. Veldig fornøyd med utstyret, til tross for litt unøyaktig termostat og slikt..

Mitt første brygg var all-grain settet American Pale Ale fra Vin og Bar. Bryggingen gikk relativt greit, litt "tykk" mash, men vørteren smakte
og så bra ut. Det ferdige ølet ble også riktig godt!
Settet skulle gi ca. 25 L ferdig øl, men etter koking og avkjøling satt jeg igjen med rundt 18L.
Her er problemet mitt.. Jeg ender alltid opp med altfor lite ferdig vørter.

Mitt siste brygg var et forsøk på en Fyr og Flamme klone. Oppskrift med 5,6 kg malt og sluttvolum på 21 L.
Jeg har forsøkt å beregne hvor mye meskevann og skyllevann jeg trenger gitt de forskjellige kildene til tap.

Meskevann: 26 L (dette måtte reduseres til 22 L da vannet oversteg silkaret etter tilsetting av malt. 5,6 kg malt synes å være rundt maks for Beer Maker 30)
Absorbsjon korn: 5 L
Skyllevann: 5L (endret til 10 L siden meskevannet ble redusert)
Pre-boil: 26 L (eller 27 L i henhold til endringene)
Tap 90 min koking: 4 L
Tap trub: 1,5 L
Sluttvolum: ca. 21 L

I følge beregningene min burde dette altså gi 21 L i gjæringsdunken, men jeg endte opp med ca. 15 L! På forhånd hadde jeg målt opp 26 L i kokekaret (uten silkaret)
slik at jeg skulle kunne tilpasse pre-boil volumet mitt. Denne traff jeg ganske bra.
Kokingen var ganske livlig i 90 min, det sydet og boblet noe voldsomt. Det er kanskje her noe av problemet mitt ligger? Hvor heftig bør det koke?

I tillegg målte jeg OG på 1053, oppskriften skulle gi 1057 ved 75% effektivitet. Jeg endte vel på en rundt 50%.. :(
Jeg skjønner at jeg tydeligvis har en LAAANG vei å gå for å få opp effektiviteten min..

Har dere noen tips og forslag? Skal sette en Belgisk Wit i helgen og vil gjerne treffe både volum og OG litt bedre denne gangen.. :)

Takker på forhånd for hjelpen!

26 liter meskevann til 5,6 kilo malt er mye, dette gir da mindre skyllevann, og resultatet er dårlig utbytte.
Med 5,6 kilo malt ville jeg brukt 5,6x3=16,8 liter til mesk
21 liter totalt etter kok vill da si slik ca uten at jeg vet avdamping, trub osv...
16,8 liter meskevann,
Skyllevann 21-16,8= 4,2+ avkok og trub 10% avkok og 2 liter trub vil da gi 4,2+4,1= 8,3 liter.
Ta med i beregningen at varm vørter opptar større volum enn kald, og si 9 liter skyllevann.
Jeg synes dette også er litt lite skyllevan, og ville laget dette slik:
16,8 liter mesk+9 liter skyllevann blir 25,8 liter vann/2 blir 12,8 liter til mesk og 12,8 liter til skylling. Det burde hjelpe effektiviteten.
Hvor det blir av resten av vannet dit vet jeg ikke.

Ops... Ser jeg glemte å ta med tap til korn..... Da blir dette feil ;)
Mesken vil da gi 16,8-5,6=11,2 liter vørter. Du trenger da 9,8 liter skyllevann pluss trub og avkok som da utgjør ca 4 liter.
Da blir dette mer normalt med 16,8 liter meskevann og 13,8 liter skyllevann totalt 30,6 liter....

Jeg ser poenget ditt med å redusere meskevannet. 3L per kg korn er vel normalen.
Problemet er at Beer Maker 30 (ganske lik Beer Brew 30) har et relativt stort volum utenfor silkaret..
Med en så liten mengde meskevann vil kornet knapt dekkes av vann. Vil ikke dette føre til problemer?

Største mysteriet mitt er dog at jeg mistet nesten 10 L ved 90 minutters koking! Det blir jo en avdamping
på nærmere 25%!

Bør vørteren fosskoke skikkelig, eller bør jeg justere termostaten slik at vørteren bare holder ca. 100 grader
og fosskoker litt når varmeelementet slår inn?

Jeg har hatt noe av det samme problemet, jeg endte stort sett opp med for stort volum og for lav OG. Løsningen min har blitt å droppe mest mulig utregning og heller la erfaringen styre. Dette med at malten stjeler 1 liter pr kg og at man damper 10% i timer under koking, er bare tilnærminger. Alle mål er vanskelig å beregne, temperatur på væsken vil spille inn på volumet, hvor lenge mesken får renne av seg evt hvor mye en skviser på mesken vil spille en rolle, arealet på kjelen vil spille inn på avdamping osv. Jeg ville prøvd den samme oppskriften en gang til og justert den totale vannmengden fra forrige gang ut i fra resultatet du vil ha.

Liten avsporing, men jeg er på jakt etter en oppskrift på en fyr & flammeklon. Kunne du tenke deg å dele din?

knutrw skrev:
hvor lenge mesken får renne av seg evt hvor mye en skviser på mesken vil spille en rolle

Vi lar alltid maltrøret renne av seg i en kjele ved siden av og så heller vi også denne vørteren opp i kokekaret etterhvert.

Men det å skvise mesken: Klarer man å presse noe særlig mengde ut av en mesk som har stått å rent av seg i 15-20 minutter? Vi har ikke gjort dette på våre brygg av frykt for å presse ut noe uønsket (har overhodet ingen kilder å vise til) - men det er kanskje ikke noe å bekymre seg for?

Her er oppskriften på min Fyr og Flamme klone:

Ildvann
Statistics
Volume: 21 liters
OG: 1057
FG: 1012
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 43 IBU
BU/GU: 0.75
Fermentables
Pilsner Malt    3 EBC 5000 g
Cara Crystal 120 EBC 630 g

Mash schedule: 65 degrees for 75 minutes, 78 degrees for 10 minutes.

Hops
Galena 13%     alpha 15 g 60 minutes
Chinook 12.6% alpha 15 g 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 15 g 15 minutes
Simcoe 13.5% alpha 10 g 5 minutes
Amarillo 6.5% alpha 10 g 5 minutes

Fermentation
Yeast: Danstar Nottingham
Fermented at 18 degrees C for 14 days.

Comments:
Brukte Summit som erstatning for Simcoe.

Tørrhumle: Cascade 30 g.

90 min koketid

Den ble nok ikke veldig lik originalen, men god ble den..
Fant informasjon om malt- og humletyper etter litt leting, og justerte oppskriften for å treffen OG og IBU..

Tilbake
Topp