Smak av kjelen?

Har kjøpt meg en 15 L kjele som var tenkt å brukes dobbelt som både bryggekjele (brukt en gang, fungerte utmerket) og til damping av pinnekjøtt til jul. En kamerat mente at det var noe jeg burde være forsiktig med, ettersom pinnekjøttet kunne avgi smak/lukt til kjelen. Noen som har erfaringer med dette? Pinnekjøtt og øl er jo en klassiker; tviler på at øl som smaker pinnekjøtt vil oppnå like stor jubel rundt bordet...

Fra spøk til alvor. Jeg kan ikke minnes at kjeler har luktet mat etter vask. Skulle det nå lukte av kjelen, er det bare å vaske den i nesten kokende vann og vanlig pulver slik som man bruker til oppvaskmaskina. Jeg bruker det til min Beer Brew 30, og den blir renere enn da den var ny.

Hehe husker jeg også var nervøs for at det skulle lukte og smake pinnekjøtt av ølet jeg lagde etter jul, men ingen fare der nei gitt...som alle andre sier, bare vask med varmt vann og litt såpe.

Nja.....  Til mine første ekstraktbrygg hadde jeg kun pinnekjøttkjelen tilgjengelig.  Den var vasket godt - trodde jeg.  Efter å ha blitt fylt med vann og fått varmet det opp, ble det raskt klart at her var det nok litt mye aroma som hang igjen.  Nye, grundige vaskerunder løste det.

MM

Fint du oppdaget det før du startet selve bryggingen  ;D. Men ok, med grundig vask så er det mulig å bruke samme kjele. Og jeg som hadde begynt å sikle på en 24 L hos Bryggselv :sikle. Får tenke på en annen unnskyldning utpå høsten en gang....

Tilbake
Topp