Smaksform

Finn Berger

Moderator
Jeg trur det er ei vanlig erfaring at det samme ølet kan smake godt en dag, og mindre godt en annen dag. Og når du prøver et annet øl den andre dagen, så smaker det sannsynligvis ikke noe særlig godt, det heller. Da melder følgende spørsmål seg: Er det når ølet smaker godt eller når det ikke smaker så godt at du smaker "riktig"?

Dette har jeg tenkt mye på, hvilket kanskje ikke er noe godt tegn, men likevel; jeg synes det er litt interessant. Akkurat nå sitter jeg og er veldig fornøyd med et øl som jeg ikke var like happy med i går - og vil helst høre at det er nå jeg kjenner hvordan dette ølet "egentlig" er:).
 
Dette har jeg tenkt mye på, hvilket kanskje ikke er noe godt tegn, men likevel; jeg synes det er litt interessant. Akkurat nå sitter jeg og er veldig fornøyd med et øl som jeg ikke var like happy med i går - og vil helst høre at det er nå jeg kjenner hvordan dette ølet "egentlig" er:).
Jeg merker variasjon på flasker og bokser, men ikke på tapp fra fat med mindre jeg har tatt tyggis, spist sterk mat eller er forkjøla.
 
Jeg trur det er ei vanlig erfaring at det samme ølet kan smake godt en dag, og mindre godt en annen dag. Og når du prøver et annet øl den andre dagen, så smaker det sannsynligvis ikke noe særlig godt, det heller. Da melder følgende spørsmål seg: Er det når ølet smaker godt eller når det ikke smaker så godt at du smaker "riktig"?

Dette har jeg tenkt mye på, hvilket kanskje ikke er noe godt tegn, men likevel; jeg synes det er litt interessant. Akkurat nå sitter jeg og er veldig fornøyd med et øl som jeg ikke var like happy med i går - og vil helst høre at det er nå jeg kjenner hvordan dette ølet "egentlig" er:).
Her i heimen er vi helt enig i at et øl (på tapp) som smaker godt den ene dagen, ikke trenger å smake like godt dagen etter. Har diskutert dette frem og tilbake, og blitt enige om at det må ha noe med dagsformen å gjøre...
 
Det er ihvertfall ganske klart hvilken av dagene som er den riktige å drikke øl, og det er vel svar nok for min del. De andre dagene er vann både skikkelig godt og lett tilgjengelig her til lands.
 
Jeg har ogs registrert at ølet kan smake og føles veldig forskjellig fra dag til dag. Et godt øl kan også smake temmelig dårlig og skuffende etter at jeg først har drukket et annet øl. Jeg har ikke tenkt så mye på når det er "riktig" smak, men det gjør meg jo litt usikker på eget øl. Er det så godt som jeg synes på gode dager eller så dårlig som jeg synes på dårlige dager?
 
Har dager da ingenting smaker meg. Har flere ganger åpnet flere øl og drukket bare noen få sipper før det blir helt ut.
Tips! Det er lite lurt å male innendørs før en tar seg en øl.....Da smaker alt øl som, ja nettopp maling.
 
Hiver ut en brannfakkel her, har det noe med alder å gjøre? Jeg synes jeg merker at dette med smak og lukt kan variere mer enn før.

Hva man spiser før eller samtidig som man drikker påvirker selvsagt, men det har det alltid gjort. Nå kan det smake forskjellig fra dag til dag uten at man har spist noe på lang tid.

Enig i det @Rostad sier, det bestemmes av dagsformen og er nok ikke noe vi kan gjøre noe med.
 
Hiver ut en brannfakkel her, har det noe med alder å gjøre? Jeg synes jeg merker at dette med smak og lukt kan variere mer enn før.

Hva man spiser før eller samtidig som man drikker påvirker selvsagt, men det har det alltid gjort. Nå kan det smake forskjellig fra dag til dag uten at man har spist noe på lang tid.

Enig i det @Rostad sier, det bestemmes av dagsformen og er nok ikke noe vi kan gjøre noe med.
Tror ikke alderen i seg selv påvirker, men med brygging følger også den uhelbredelig vanen å smake etter hvordan ølet smaker. Dermed blir vi mer oppmerksome på forskjeller
 
Sist redigert:
Tror dagsform har mye å si.
Kanskje øltype også i forhold til anledningen.
Til tider tuster jeg litt i garasjen og har meg gjerne ei øl eller to, men da må det helst være pils/lager.
Ikke det samme med en IPA eller en Porter som garasjeøl spør du meg.
 
Skriver under på det med dagsform. Noen dager er alt «feil» (men det skjer ikke så ofte). Situasjon, temperatur, hva man har spist før osv. spiller overraskende mye rolle også. Så totalt sett så kan det variere - iaf for oss som sitter og har et veldig bevisst forhold til det :)
 
Jeg hadde en merkelig opplevelse i går. Jeg satt og flaska en schwarzbier, og var såre fornøyd med aromaen. Men så smakte jeg underveis på en butikkjuleøl fra Ladegården. Den var god, og lukta sånn juleøl skal, med innslag av røsta malt. Imidlertid; da jeg så vendte tilbake til tappinga, hadde aromaen på shcwarzbieren helt endra karakter. Nå syntes jeg det lukta plaster, og det hadde jeg overhodet ikke kjent noe til tidligere.

Jeg blei ganske deppa, men gikk tross alt ikke så langt ned at jeg helte ut ølet. Jeg fortsatte tappinga, men nå er jeg rimelig spent på hvordan opplevelsen blir når jeg jekker opp den første flaska.
 
Har en "dårlig" smaksdag i dag. Sitter med en schwarzbier som ikke smaker som den pleier. Og det som mangler, er den vesle sødmesnerten som runder av ølet.

Lurer på om det er det det dreier seg om når smaksløkene ikke er i form? Altså at jeg ikke fanger opp sødmen i ølet, og dermed blir det det bitre/skarpe som får råde grunnen aleine.
 
Tilbake
Topp