Smoke on the water

Er forholdsvis fersk i gamet og har bare to egenkomponerte brygg på baken så langt. Ønsker derfor innspill på oppskrift jeg tenker å prøve. Det er en stout der jeg bruker peated malt og honning. Tenker at blandingen av røkt malt og honning kan bli ok.
Brygger med BB30 så regner med ca 26 liter i gjæringskaret.

Utfra Beersmith forventes OG: 1.072 SG: 1.018 IBU: 30,7 EBC 63,9 ABV:7,16%

5 kg Maris Otter
0,5 kg Caramel 150
0,4 kg Roasted Barley
0,35 kg Peated Malt
0,25 kg Chocolate Malt
0,2 kg havregryn

Meskes i 60 min på 67 grader

Koketid 60 min.

30 g Challenger 60 min
30 g East Kent Golding 60 min

Honning tilsettes ved kokeslutt.

Gjær: Safale-04

Håper på noen konstruktive innspill. Man lærer så lenge man prøver....
 
Prøv . Du skriv man lærer så lenge man prøver.
Får du mange innspill vert det "ikkje" dinn  øl lenger . Meine no eg då.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Jo-Helge skrev:
Prøv . Du skriv man lærer så lenge man prøver.
Får du mange innspill vert det "ikkje" dinn  øl lenger . Meine no eg då.

Det er egentlig et meget godt poeng du har der. Takk for deet!
 
Tror kanskje du kan slite litt med å få 26 liter på 1.072 OG med BB 30. Tror ikke du vil få nok effektivitet ut av den til så høy OG. Sliter med dårlig effektivitet selv på det apparatet og med den mengden malt du beskriver må du nok ned på væskemengde.

Jeg kan ta feil, så ikke deng meg om det ikke stemmer!

Lykke til!
 
De to siste bryggene hadde jeg en effektivitet på i overkant av 80% regnet opp mot det som var forventet i Beersmith. Mulig jeg hadde flaks..,
 
Alvebryggern skrev:
De to siste bryggene hadde jeg en effektivitet på i overkant av 80% regnet opp mot det som var forventet i Beersmith. Mulig jeg hadde flaks..,

Eller siktet du på en litt lavere OG?
 
Går litt i surr her jeg.
Men satte effektivitet i Beersmith til 70%. Husker ikke i farten hva forventet OG var, men ca 1.060. Etter endt brygging målte jeg ca 1.070 (har ikke loggen her på jobb :jaha:) Stilte da opp effektiviteten til 80% og da stemte det med OG.

Er jeg helt på bærtur her nå?
 
Hvordan går du frem for å oppnå så høy effektivitet? Tenker da på mesking skylling og kok? Lurer på hva jeg gjør galt siden effektiviteten her nesten aldri bikker 70%. Jeg bruker Brewmate som program, vet ikke om det ligger andre formler for effektivitet i det programmet.
 
Ikke noe spesielt hokus pokus.

Rører forsiktig og sirkulerer under hele meskingen (60 min). Temp på de to siste bryggene har vært 65 og 66 gr. Gjør det på gamlemåten med å tappe ut vørter i kjelen og hele oppi meskekaret.
Sirkulerer 30 minutter på 76 grader.
Under skyllingen skrur vi opp tempen til nesten kok (sparer tid for å nå kok), og heller forsiktig vann (76-78 gr.) over malten til vi har ønsket mengde vørter til kok.
Koker i 60 min.

Som sagt, så kan det være at jeg har bommet på mine utregninger og evt oppsettet i Beersmith.... :jaha:
 
og jeg regner med at BB er tilsvarende Speiden når det gjelder at utbyttet går ned om en fyller opp mot (eller over) maks mengde malt.
 
Ikke hatt noe problemer med at utbyttet har blitt lavere. De siste bryggene har det vært på grensen med malt i maltrøret. Skikkelig tungt å røre. Men holder seg ca 80%.
 
Har rekna meg frem til ca 75% på de siste brygga mine på BB30, men da lar jeg det stå en del i ro etter sirkuleringen de første ti minuttene og litt innimellom for å sjekke tempen :D

Angående oppskriften ser den fin ut den.

Ikke så langt unna den jeg prøvde meg på første brygget jeg "mixet" selv for kort tid siden :D

4,5kg Pale Malt
0,5kg havregryn
0,4kg chocolate malt
0,2kg roasted barley
0,2kg peated malt

Med den skulle jeg treffe 1.054 og mener å huske jeg bomma med en på det.

Jeg hadde også 30 g Challenger på 60 minutt og jeg hadde 30g East Kent Goldings på 20 minutt.

Gjæra den med Safale S-04

Blir det bra med honning får du gi beskjed, så kan jeg teste det oppi en stout neste gang jeg lager det :p

Har forøvrig fått litt skryt av venner og bekjente som har smakt stouten min, men folk flest liker jo mer kullsyre enn typeriktig for stout, så det er der klagene har komt :p
 
Jeg har vanligvis ølnavna mine klar før prøvesmaking.
Men det viktigste med mine navn er egentlig bare at de inneholder Odd.... :p

Har du fått smakt nå forresten?
Hvordan var det med smaken fra peated malten ?

Jeg følte det var plenty i min, men smaken har blitt god og rund etterhvert :D
 
Vørteren etter brygging smakte bra. Merket ikke så mye til hverken Peated eller honning. Blir spennende å ta en ny smak etter endt gjæring.
 
Tilbake
Topp