Snake dog IPA

Hei. Etter å ha blitt litt interessert i å prøve å lage øl så tenkte jeg å smake på litt andre sorter enn tuborg som jeg alltid kjøper for å finne ut hva jeg skal prøve å lage. Ser at mange liker og lager IPA. Jeg har aldri hørt om det før, men kjøpte en flaske med Snake Dog IPA på bunnpris. Syntes den smakte helt forferdelig:( Det var en slags "fruktsmak" som jeg ikke mener hører hjemme i øl. Da jeg driver og vurderer hva neste brygg skal bli(hadde muligens tenkt på en IPA pga populariteten den har her på forumet) så lurer jeg på om den flasken representerer en vanlig standard IPA, eller om det var et eller annet heksebrygg av en annen verden jeg hadde kjøpt og som ikke kan kalles en standard IPA?

Begynner å lure litt på om det kanskje er humlesmaken jeg ikke likte? Jeg er ingen ølkjenner og har faktisk ikke peiling på hvordan aromaen eller smaken fra humlen er. Har feks en vanlig tuborg noen smak/aroma av humlie i seg? Hvilken ølsort som man får kjøpt har mest smak av humle, så kan jeg kjøpe bare for å lære meg litt om hvordan den smaker :skitbra:

Ble litt usikker. Kjøpte noen flasker på polet og noen på bunnpris. Mulig jeg kjøpte den på vinmonopolet :yes: Men det var helt sikkert Snake dog ja fra Flying dog, har flasken foran meg.

Snake Dog er et relativt godt eksempel på en amerikansk ipa. Smaken du sikter til er antakelig humlen, og er vel i stor grad nettopp den faktoren som gjør ipa til en fantastisk øltype. Om du mener denne smaken ikke hører hjemme i øl vil det være ganske så mange kvalitetsøltyper du bør styre unna... Det beste alternative er å jobbe med å venne seg til smaken. Det vil gi deg mange helt fantastiske smaksopplevelser etterhvert! Ellers kan du sjekke ut forskjellige belgiske øl (styr unna lagertyper som Stella osv.). Her er humlen som regel nedtonet, men ikke sammenlikn det med Tuborg! :)

Snake Dog IPA er en forholdsvis god representant for de amerikanske IPA'ene som er populære blant mange her på forumet ja. Amerikansk IPA er gjerne litt søte og har som oftest masse sitrusaroma og smak, og dette kommer fra humlen. Hvis den ikke falt i smak, kanskje mest pga overraskelsen over hvor forskjellig det er fra pils?, er det nesten bare å prøve andre ølsorter. Man får blond, wit, hefeweissen, brown ale, porter, pale ale og endel annet på bl.a. ICA Maxi, Meny og Coop Mega.

Humle gir forkjellig smak og aroma etter hva slags humle man bruker. Det er mange forskjellige å velge blant, men i amerikansk IPA er det altså disse humlene med smak av sitrus, gran og andre frutkligheter som gjelder.

Du kan jo prøvesmake en Nøgne Ø Blonde, denne fant jeg på ICA. Den falt i svært god jord hos meg, lettdrikkelig og frisk og fin, så jeg prøvde meg like gjerne på en blond ale selv rett før jul, og resultatet så langt virker svært lovende. Så får vi se om et par uker da vett.  :brygging:

Blonde
Ingredients

5,00 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 1 89,2 %
0,60 kg Carafoam (3,9 EBC) Grain 2 10,8 %
30,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 14,4 IBUs
25,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 25,0 min Hop 4 10,4 IBUs
0,3 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 8,0 min Hop 6 3,6 IBUs
1 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 7 -

Jeg laget denne i våres, og resultatet var at jeg måtte levere 3 kasser til et selskap hos naboen, så det ble mer enn et brygg av denne.  :yes:

Jeg tenkte som deg da jeg smakte nøgne ø sin, så jeg regna med de hadde en kjip variant. Derfor prøvde jeg snake, og den var like ille. Derfor regna jeg med jeg ikke likte ipa rett og slett. Men så prøvde jeg haandbryggeriets? Fyr og flamme. Den var veldig god. Så det er sikkert flere gode der ute

Det er med IPA som med oliven, mange må lære seg å like det :)

Det er sikker mange som har erfaring med at ting ikke faller umiddelbart i smak, men når man har spist/drukket det noen ganger, så skjer det noe. Ikke bare synes man det er godt, men man blir rett og slett avhengig.

APA, IPA, ASIBA m.m.  :skitbra:

Bare for å dra en dårlig paralell: ingen som liker røyk den første gangen heller, ser ikke vitsen med å fortsette med noe man ikke liker, hehe ;D Men fra spøk til alvor: den IPA`en jeg smakte minnet meg litt om noe dårlig rusbrus greier. Det var iallefall en smak jeg aldri har kjent i øl før. Men siden det er så mange som liker IPA så skal jeg gi det flere sjanser med andre merker når jeg kommer over det på butikken! Leste et sted at unger må smake på noe 12 ganger før de liker det, kanskje det er sånn med voksne og øl også :laugh:

Tilbake
Topp