sodastream vs co2 flaske

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Vurderer å investere i corneliusfat og div utstyr for å lage meg en kegerator med to fat på tap.
Jeg har nå på et år med brygging satt 6 batcher på min beer brew 30 så jeg er nok ikke i "the big league" hva brygging angår. Men nå har selv min kjære samboer fått smaken på annet enn tuborg og hansa. Hu spiser jo oster som nesten kryper av bordet av seg selv, så da må det jo gå ann å smake på en og annen øl som ikke kommer fra en grønn boks mente jeg. Resultatet er at jeg til stadighet blir spurt om å ta med en ekstra når jeg forsyner meg fra hjemmebrygget (det har tydligvis falt i smak). Med det resultat at bryggehyppigheten kanskje øker noe. Har det noe for seg å kjøpe en co2 tank som man fyller på selv (på nærmeste brannstasjon muligens?). Eller greier det seg med 425g sodastream flasker. Ser fremdeles for meg å flaske noe av ølet da det kan være greit å ta med seg en six-pack i sosiale sammenhenger.
 
Jeg bruker å kabonere fatene mine naturlig og bruker da 425g flaskene kun til tapping og da holder det med ei flaske til flere fat. om du skal tvangskarbonere går det en del mer gass da. jeg bytter flaskene på coop obs, der koster det bare 99,-
 
Jeg bruker å kabonere fatene mine naturlig og bruker da 425g flaskene kun til tapping og da holder det med ei flaske til flere fat. om du skal tvangskarbonere går det en del mer gass da. jeg bytter flaskene på coop obs, der koster det bare 99,-
Hvis man karbonerer fatene naturlig, vil det forløpe seg på samme måte som om man skulle karbonere på flaske (f.eks 2 uker på 20-25 grader). og hva med bunnfall?
 
Jeg begynte med sodastream, gikk ganske fort over på 3,7kg flaske. Utsyret du trenger er nesten identisk, men du må ha en egen ventil før maometeret på sodastream (koster ikke mange kronene på ebay)
Fordeler med sodastrem er att her kan du ha flaske, ventil og hele gass linja inne i ett forholdsvis lite kjøleskap.
IMG_20160810_134608.jpg
Men den går fort tom. Du bør ha en i back up (holder til ca 3-4 fat tror jeg)
Og så er det det med karboneringen da, når jeg hadde sodastreemen så stakk jeg til naboen og karbonerte, ble litt mye styr.
Så nå har jeg sodastreemen i backup, om jeg skulle dra på ett fuktiglag med ett fat og en picknik kran eller om stor flasken går tom.
Skal du ha kjøleskapet i stua er det ikke så interiør messig korekt å ha ei gassflaske stående i ett hjørne, men jeg gir faen.
Jobber med å få fata i kjelleren og glykol kjølt linje opp til kjøkkenbenken.
 
Jeg startet med en 2x4 kg flaske og gikk fort over til sodastream flasker .

Grunnen var ganske enkelt pga hvor tilgjengelig det er med sodastream, flere og flere butikker har dette tilgjengeligt i dag. Jeg får co2 med engang og det koster ikke mye å alltid ha en ekstra flaske i backup.

Prismessig så er det litt dyrere enn å ha store flasker, men øla er jo greit priset uansett når en lager den selv. Jeg bor i tillegg et stykke fra nærmeste by og skal brannvesenet fylle flaska så må den leveres inn og hentes når det passer brannvesenet.

En annen minus med stor flaske er at skulle det oppstå en lekkasje og en ikke oppdager det før det er tomt for co2, ja da er det også tomt og en har mistet større mengde co2 enn med en liten sodastream.

I tillegg tar ikke sodastream så stor plass. Jeg har nå et sodastream m regulator og en fordeler til 4 fat som jeg bruker til karbonering av fat. Og har da en ekstrs sodastream med kun en tilkobling som jeg bruker på fat jeg evt tar med meg eller som jeg tar et glass av ny og ne med picknic kran.

For meg funker dette greit og jeg har alltid 2 xtra flasker sodastream i backup.

Men for de som har tilgang til lett fylling eller drikker store mengder øl så ser jeg fordel med stor flaske. Om så kun til karbonering.

Easybrew
 
Her er det plass til flaske i bakkant og 2x19liter foran. Ville heeeelt klart gått for større flaske enn sodastream
 

Vedlegg

  • IMG_2809.JPG
    IMG_2809.JPG
    104,8 KB · Sett: 151
Her er det plass til flaske i bakkant og 2x19liter foran. Ville heeeelt klart gått for større flaske enn sodastream

I mitt lille kjølskap som ser omtrent likt ut har jeg 2 småfat i bakgrunnen 9 el 12 l og 2x19 framme også har jeg en sodastream som ligger på toppen med fordeler til 4 fat.. ;) i tillegg har du nok gass i en flaske sodastream til å forsyne de 4 fatene med co2

Men anbefaler sodastream primært pga hvor enkelt det er å skaffe co2 her i distriktet. Og det er tilgangen som er viktig for meg og mulighet for backup flaske da det er billig med en ekstra flaske mot hva en extra 4 kg koster. Kjipt å stå der uten co2 når lørdagen har kommet og en vil skjenke seg en øl til besøket og seg sjøl

Easybrew
 
I mitt lille kjølskap som ser omtrent likt ut har jeg 2 småfat i bakgrunnen 9 el 12 l og 2x19 framme også har jeg en sodastream som ligger på toppen med fordeler til 4 fat.. ;) i tillegg har du nok gass i en flaske sodastream til å forsyne de 4 fatene med co2

Men anbefaler sodastream primært pga hvor enkelt det er å skaffe co2 her i distriktet. Og det er tilgangen som er viktig for meg og mulighet for backup flaske da det er billig med en ekstra flaske mot hva en extra 4 kg koster. Kjipt å stå der uten co2 når lørdagen har kommet og en vil skjenke seg en øl til besøket og seg sjøl

Easybrew
takker samtlige for konstruktive svar ;). Holder en sodastream til å tvangskarbonere to 19l fat for deretter å holde liv i dem til de er drukket opp? Jeg heller mot sodastream alternativet da det er en billigere inngangsbillett når så mye annet står på handlelista for å få kegeratoren oppe å gå. Samtidig er argumentet med å ha en eller to i bakhånd hvis man går tom en fin tanke.
 
til og tømme at fat (ferdikarbonert) går det ca 36 liter = 72 gram = 6 fat
for og karbonere og tømme et fat går det ca. 120,130 gram, nok til 3-4 fat

Start gjerne med Sodastream, kanskje du senere vil ha gasstank, men da har du en nød eller reisepåhytta løsning allerede.
 
Tilbake
Topp