Solbæraroma i imperial stout

gustavf

Administrator
Imperial stout får ofte en ganske tydelig solbæraroma, men denne helga smakte jeg en variant som ikke hadde dette. Hverken bryggeren eller jeg klarte å finne noen forklaring på hvorfor dette ølet manglet solbæraroma.

Noen som vet hva som påvirker mengden solbæraroma i mørke, kraftige øl?

Hva eksakt som gir solbæraroma i dette tilfellet vet jeg ikke, men du kan nok få det fra mørk krystallmalt, mørke røstede malttyper som amber, pale chocolate, chocolate, i fra engelsk alegjær, og enkelte humletyper som Cluster og Brewers Gold oppgis å kunne gi solbær aroma/smak, og tror også Galena kan gjøre det samme. Vil også tro det kan skje ved lengre lagring (noe oksidering) av øl med mørke malttyper. Er det noen kommersielle øl du sikter til, hjemmebrygget eller begge deler?

Lars skrev:
Er det noen kommersielle øl du sikter til, hjemmebrygget eller begge deler?

Det uten solbæraroma var Surrete Humle Barseløl (hjemmebrygg fra bartebyen). Kommersielle eksempler med solbæraroma er f.eks. Guinness Foreign Extra og Nøgne Ø Imperial Stout.

gustavf skrev:
Lars skrev:
Er det noen kommersielle øl du sikter til, hjemmebrygget eller begge deler?

Det uten solbæraroma var Surrete Humle Barseløl (hjemmebrygg fra bartebyen). Kommersielle eksempler med solbæraroma er f.eks. Guinness Foreign Extra og Nøgne Ø Imperial Stout.

Må vel ta en prat med Anders da. :)
Jeg lagde en imperial barsel stout i vinter selv, synes den er krute god, men er jo litt spent på hvordan den holder seg i 18 år.. :)
Skal snuse videre etter solbær, har vært på leting etter å oppdrive det selv tidligere, men ikke tenkt over det i denne.

Tilbake
Topp