Sommerøl

Er det noen som har forslag til humlevalg til en lett sommerøl type? Tenkte å brygge en 25 ltr batch med 5.5 kg pilsnermalt og 1 kg flaket mais. Har et greit arsenal med bade britiske, tyske og amerikansk humle liggende...

Du kan vel bruke nesten hva som helst. Men blir ikke ølet ditt i sterkeste laget? Personlig liker jeg Cascade, Nelson Sauvin og tyske nobel-humler til sommerlig øl.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Hei!
Juster til ca og 1050

Humle. Hallertauer til 20- 30 ibu

Riktig mengde gjær wlp 833.  Starter anbefales iflg MR malty.!

Kenneth

Mulig jeg kan gå ned litt på pilsnermalten ja.. Helt enig i at Nelson og cascade er knallgode humler.. Men jeg tror kanskje en halltrauer evt. Fuggles kan være bedre på en lett pilsner..?

Hei!
Jeg hadde gjort som k.ped og gått for Hallertauer.
Flasket et av mine sommerøl i går (en amerikansk Lager med wlp940 mexican Lager)  der jeg har brukt Hallertauer, og etter en smakstest lover dette utrolig bra ;) men det er jo masse muligheter og smaken er som baken og litt til, så her er det bare fantasi (og lagerbeholdnig da) som stopper deg!
Lykke til !

Edit: Glemte å si at det var Hersbrucker (Hallertauer) siden det er fler typer humle fra det strøket der  :yes:

Nå er brygget satt. Havnet på en OG på 1.050. Justerte ned til 4500 med pilsnermalt. 50 g. Hersbrucker 60 min, 30 g Hersbrucker 15 min, 20 g. Hersbruker 5 min + 30 g. Saaz blomst 5 min ( hadde igjen litt fra forrige brygg)

Gjær: 2 pk. Saflager s23

Står nå på 11 grader

Jeg brukte Chinook som bitterhumle og kun Amarillo som smaks- og aromahumle i min sommerøl i fjor. Samt litt carapils sammen med Maris Otter pale malt. Det var sommerøllet sitt det!  :)

Noen som ønsker å dele en oppskrift på sommerøl som dem har vært fornøyd med. Ikke allverdens erfaring, så det blir enklerere for meg om den er slik noenlunde komplett  :roedme:

JoakimO skrev:
Bør man bruke 2 pakker Saflager til 25 liter med pils?

Mr. Malty foreslår 2.2 pakker tørrgjær på 25 liter lager med OG=1.050.
Jeg tror jeg brukte 2 pakker på min forrige lager (22 liter, OG = 1.058). Det funka fint, det.

Tilbake
Topp