Sonoff TH

Dette prosjektet har ikke fungert i det hele tatt pga enten ræva server-oppetid (kontakt til enheten går via en server), eller at jeg rett og slett ikke har fått kontakt med den. Forrige jeg bestilte (de koster ingenting) prøvde jeg å modde antenna på, men nå sår bare kontaktoren fast i "on" posisjon, for moddingen fungerte ikke i det hele tatt.

Så prøver igjen, men antar at denne nye også blir skrapet ti min etter at jeg får den.

Spørsmålet er, finnes det andre enheter som er lignende denne? Tenker at de ikke skal plugges i veggen.. Men hvis den må plugges i veggen må jeg bare bygge om det lille skapet litt.
 
Jeg er på vei over i smarthusverden tibber/futurehome løsning hvor tibber står for serverløsning (via strømabbonement) og futurehome med det jeg tror er en åpen z wave trådløs kommunikasjon til aktuatorer/termostater/mm. Leter også etter meskevann oppvarmingsstyring med z wave lokalt i huset. Utfordringen er å finne en dings med z wave på ene siden og termostatfunksjon med føler. ser det er rasberryenheter som kan knyttes til smarthome og og kan sikker gjøre dette men vet ikke om eg gidder den mekkingen. Alternativt kan en bruke en smart strømplugg som styres av smarthome, og ha en vanlig stc på strømpluggen som er forhåndsinstilt på ønsket temp.
Jeg tror det kan være greit å se dette i sammenheng med husautomasjon om du har slike planer uansett. z wave er lav freksens med god utbredelse gjennom tak og vegger og det synes som en god løsning for styring av diverse.

startpakke-Black3%20(2).png
 
Driver ikke og tenker på husautomasjon, skal bare starte det lille bryggeriet mitt og hvor vanskelig kan det være å lage en greie som bare funker, tenker jeg, med et lite stikk til sonoff. Skal bare ha noe billig "ræl" som klarer å ta imot en kommando og utføre den.
 
Ellers er de jo alle de ring hytta varm greiene men de fleste koster en tussing.

Hehe ja og de trenger vel et gsm-kort i tillegg? Kjenner jeg ikke gidder å "phone home" til kjelleren når jeg har wifi her. Bryggeri-laptopen funker jo, obviously, men sonoffen har tydligvis så ræva antenne...at jeg prøver en gang til. Den første fungerte vel greit, innimellom, til jeg prøvde å gjøre den bedre..
 
Det der med wifi til omverdenen er vel ikke helt sant. problemet er jo at en må åpne opp porter i ruter/brannmur for direkte styring fra internett eller bruke vpn, mens med server/polling så slipper en det. Sikkert derfor at de fleste wifi strømplugger bare kan styres fra det samme wifi nettet.
 
Det der med wifi til omverdenen er vel ikke helt sant. problemet er jo at en må åpne opp porter i ruter/brannmur for direkte styring fra internett eller bruke vpn, mens med server/polling så slipper en det. Sikkert derfor at de fleste wifi strømplugger bare kan styres fra det samme wifi nettet.

Men somoff går via ekstern server som jeg antar går på en av de allerede åpne portene i ruteren. Hvilken port aner jeg ikke. Kanskje den går på port 80 eller noe.
 
Slik det funker er at om noe på innsiden av din brannmur (eks sonoff) begynner å prate med noen på internett så kan de på internet få lov til å svare ved å slippe igjennom brannmuren. Sonoffen poller til internet hele tiden slik at "serveren" kan returnere svar med styrekommandoer. På denne måten trenger en ikke å tilpasse brannmur.

Fant noe på Kjell https://www.kjell.com/no/produkter/...-link-wifi-smart-plug-fjernstrombryter-p61984
veit ikke om den trenger noe abb eller annet, men kanskje verdt å sjekke ut.
 
Hva med min low-tec trykk-på-knappen-løsning?
Laget for å sparke i gang en Speidel, men virker på alle typer trykk-brytere :D

https://forum.norbrygg.no/threads/timerstart-gammel-speidel.30204/

Hehe! Jeg husker fortsatt den der, og den er jo genial, og ikke minst dritmorsom. Men nei.. Wifi og den slags er jo fremtiden, type år 2052.. Jeg skal prøve IKEA-greia, og bare koble om litt i trigger-skapet mitt og se om det funker. Er bare så deilig å kunne starte bryggeriet i det man våkner opp, i steden for en satt tid, for da føler jeg press til å våkne/stå opp, og det ødelegger jo nattesøvnen.
 
Jeg har heller ikke hatt problemer med min Sonoff, bortsett fra en gang når serveren var nede.
 
Høh. Da satser jeg på bedre tider. Kanskje jeg må sette inn en wifi-extender nede i kjelleren.
 
Biltema har vel fjernet sine. Malmbergs selger Ankuoo til 225,- 16A relé. Er samme som Biltema. Bruker man appen til Biltema blir det norsk istedenfor engelsk.
 
Tilbake
Topp