Sopp i ølet

Er det ikke noen som driver gjøn med deg da :)

Hadde nesten vært en foretrukket løsning på saken. Og jeg trekker tilbake kommentaren om at en må smake uansett, det var før bildet kom på bane

Easybrew

Var dette noke som vaks på toppen av ølet ? Eller lå det I karet ? Ein sopp som dette skal vel ha ein fot og eit "rotsystem" ?

Hvor er forumets "soppologer"?
Soppsporer fraktes vel med vind og vær. Men rotsystem har de vel og kanskje ikke så lite heller.
Men om man kan se det uten hjelpemidler vet jeg ikke.
Er litt fristet til å gå for Easybrew sin forklaring.
Enkelte steder kan man om høsten få sopp vurdert av fagfolk.

Skal noe sånt vokse frem i karet må det ha kommet sporer oppi der. Noen som har rista på en sjampinjong over gjæringskaret?

Jeg ville rengjort bryggelokalene/utstyret grundig og kastet det aktuelle gjæringskaret.

Blekksopp i stout bør fungere bra :)
Østerssopp skal også være godt. Tror jeg foretrekker den foran vanlig østers fra sjøen.
Ny trend på gang?

Hva slags krydder hadde dere i wit'en? Ligner kanskje litt på allehånde.
Kjøpte "ferdigsett" fra bryggselv,
http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Belgisk_Wit_V2.pdf
så ingen "hemmelige" ingredienser (som vi vet om :p) ble tilsatt. Skal ta turen nedom til uken å høre om de kan ha noen teorier..

Er det ikke noen som driver gjøn med deg da :)

haha, skulle nesten tro det :p

Var dette noke som vaks på toppen av ølet ? Eller lå det I karet ? Ein sopp som dette skal vel ha ein fot og eit "rotsystem" ?

Det lå å fløt på toppen av ølet, kan godt være det hadde rotfeste i bunnslammet, sjekket ikke før jeg tømte ut.

Skal noe sånt vokse frem i karet må det ha kommet sporer oppi der. Noen som har rista på en sjampinjong over gjæringskaret?

Kan det ha vært sporer fra gjæren? Var fersk gjær, så kanskje den hadde en "hemmelig" ingrediens?

Chilli med stilk? Ølsett, ekstrakt eller hva er brukt? Greit at gjærceller muterer, men at det oppstår nye arter over natta er mer enn en sensasjon. Det må jo ha kommet i karet med råvarene.

Jeg er ikke mycolog. At dette er sopp som har vokst fram i øllet høres svært merkelig ut. Det som vi kaller sopp er fruktlegemet til soppen. Rotsystemet til en sopp er mycelet og dette er svært mye større enn selve soppen. Faktisk er trolig verdens største levende organisme et mycel som går rundt ett fjell i USA så vidt jeg husker. At et fruktlegme kan ha vokst fram i en veske på denne måten virker merkelig. At det er sopp i øl er forsåvidt ikke noe merkelig. Intet øl uten sopp, i en 20 liter batch er det vel en 800 milliarder av dem.

mvh

bårdd

Kanskje forsøk på "tørrhumle" med fleinsopp ;)Frarådes på det sterkeste. Encellet ølgjær danner ikke slike fruktlegemer. Uten at jeg har erfaring med soppdyrking utover gjærhøsting stiller jeg meg i rekken av de som tviler på at dette har vokst fram i gjæringskaret , spesielt etter en god og kraftig stormgjæring som du sier dere hadde.:)

Kjøpte "ferdigsett" fra bryggselv,
http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Belgisk_Wit_V2.pdf
så ingen "hemmelige" ingredienser (som vi vet om :p) ble tilsatt. Skal ta turen nedom til uken å høre om de kan ha noen teorier..

haha, skulle nesten tro det :p

Det lå å fløt på toppen av ølet, kan godt være det hadde rotfeste i bunnslammet, sjekket ikke før jeg tømte ut.

Kan det ha vært sporer fra gjæren? Var fersk gjær, så kanskje den hadde en "hemmelig" ingrediens?
Jeg tror det er dårlig knuste korianderfrø, der litt av stilken er med. Som her:

image.jpg

Jeg flasket et wit idag. Fant denne karen her (og en del av hans venner) i gjæren. Kan berolige med at det er kamilleblomst i dette tilfellet, men synes den var ganske lik soppen til trådstarter.

Vedlegg

• 2015-05-28 11.48.53.jpg
    2015-05-28 11.48.53.jpg
    68,2 KB · Sett: 131
Tilbake
Topp