Søt old ale...

Ja, sjekket litt på nettet og fant en artikkel om beta amylase ifm kald lagring av poteter, hvor stivelsen blir nedbutt til sukker ved nedkjøling (fra 20gr) og lagring ned mot 3grader. Det gårt sakte men aktivitet ble påvist etter 3 dager og 4-5 doblet seg etter ca 10 dagers lagring ved 3 grader.... interessant om noen tok seg bryet og teste dette på et mislykket brygg....
 
Jeg hsr aldri prøvd dette selv før,men av det jeg har lest både hos kilden (braukaiser) og brukererfaringer så skal det fungere.

Det trenger ikke være samme oppskrift, du skal bare ha betaamylase-enzymene, dvs at du ikke kan bruke DME eller koke det, da DME ikke har enzymer (med mindre det er spesielt diastatisk DME) og koking denaturer enzymene fra en mesk.

Mesk, la betaenzymene jobbe litt, men ikke overstig 65C, da skal vørteren være godt nok pasteurisert, og beta-amylasene skal ikke være denaturerte. Hell vørteren oppi, la den jobbe. Så kan du komme tilbake fra ferie, og basically lage en starter uten magnetrører, kok opp DME, avkjøl, tilsett gjær og la stå natten over. Neste dag skal denne ha en krausen, tilsett hele denne greia til brygget. Da har du aktivt fermenterende gjær som vil spise det den kan.
Kanon Miguel,
da prøver jeg det først :D
 
Ja, sjekket litt på nettet og fant en artikkel om beta amylase ifm kald lagring av poteter, hvor stivelsen blir nedbutt til sukker ved nedkjøling (fra 20gr) og lagring ned mot 3grader. Det gårt sakte men aktivitet ble påvist etter 3 dager og 4-5 doblet seg etter ca 10 dagers lagring ved 3 grader.... interessant om noen tok seg bryet og teste dette på et mislykket brygg....

Av det jeg har lest så skal det funke. Er vel fortsatt ekspeimentelt, da ingen jeg jeg har lest om har gjort det på denne måten fra A til Å slik jeg skisserer det. Men, tilsette vørter er det eksperimentelle, tilsette krausen vet jeg fungerer da jeg gjør det på kaldfermenteringer selv. Det er som et vidundermiddel på kaldfermenteringer som ser ut til å ha stoppet.
 
Ja da er det noen uker siden vi kom hjem fra vår 3 ukers Interrail i Europa :)

Før vi reiste splitta jeg altså batchen og droppa et rør med WLP650 i den ene og litt vørter i andre. Var i utgangspunktet veldig usikker på vørteren, da det viste seg veldig vanskelig å kontrollere temperaturen...

Da vi kom hjem (6/8) målte jeg gravity og overraskelsen var stor:
WLP650 = 1.038 og Vørter = 1.015

Den ble stående og 25/8 var status:
WLP650 = 1.030 og Vørter = 1.004

Jeg har nå bestemt meg for å blande disse igjen, men våger liksom ikke helt å flaske, så kanskje jeg skulle ha på et fat?
Hva mener folket?
 
Sist redigert:
oj, oj... her kan det virke som om ensymene har gjort jobben med å gi gjæren det sukkeret den vil ha og spiser glupskt ivei.... Dersom du ikke har fått en infeksjon da. Det blir ikke mye som minner om Old ale lenger... Hvordan smaker "Vørter" varianten nå?
Konklusjon for meg selv er at beta amylase I ferdig øl er uaktuelt å prøve...
 
oj, oj... her kan det virke som om ensymene har gjort jobben med å gi gjæren det sukkeret den vil ha og spiser glupskt ivei.... Dersom du ikke har fått en infeksjon da. Det blir ikke mye som minner om Old ale lenger... Hvordan smaker "Vørter" varianten nå?
Konklusjon for meg selv er at beta amylase I ferdig øl er uaktuelt å prøve...
Det er ingen indikasjon på infeksjon - begge ølene smaker helt ok. Det var derfor jeg tenkte å blande tilbake også :)
 
Jeg hadde helt klart valgt blanding på fat. Det er klink umulig å si hva FG vil bli, og da er flasking risky.
På fat vil du også kunne prøvesmake og måle SG over tid :)
 
Jeg hadde helt klart valgt blanding på fat. Det er klink umulig å si hva FG vil bli, og da er flasking risky.
På fat vil du også kunne prøvesmake og måle SG over tid :)

Da ende jeg opp med å fylle disse på hvert sitt 11 liters fat, så få vi se om de havner på flasker etterhvert [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp