Spesialmalt, -mengde og hvor lenge

jeps

Har vurdert å tilsette Krystalmalt til et ekstraktbrygg (pilsenertype) på ca 20-25liter.  Ønsker å få et fyldigere og noe søtere øl, enn hva ekstraktbryggene mine tidligere har blitt. Har noen erfaring i hvor mye spesialmalt som behøves til angitt volum?
I følge enkelte oppskrifter, skal Spesialmalten tilsettes i kaldt vann og fjernes når temperaturen når 75 grader.
Andre steder har jeg lest at "maltposen" skal trekkes i 20-30min ved samme temperatur (75 grader). Hva er å anbefale og hvorfor?

Det avhenger vel mye på hva slags spesialmalt det er snakk om, svartmalt trenger ikke mesking, mens krystall gjør det..
Jeg mesker alltid allt korn sammen, så slipper jeg tenke på det, og resultatet har alltid blitt bra.

Hvor mye.. ja si det, spørs vel mye på hor mye farge din krystall malt setter på brygget.. Pils bør vel være gyllen, om det blir brunt pga for mye krystall så ligner det ikke mye pils lenger :D

Krystallmalt trenger ikke mesking. Fremgangsmåten med å trekke i vannet under oppvarming fungerer bra med de fleste spesialmalttyper. Hvilken EBC (farge)-verdi er oppgitt på krystallmalten du har tenkt å bruke?

Takk for respons. Kjøpte en 4kg sekk fra en spesialbutikk. Det står ingenting annet enn krystallmalt på posen. Nå skal det sies at jeg ikke er opptatt av fargen, da jeg har erfart at smaken er viktigere  ;D
Tidligere brygg, kun laget av ekstrakt eller spraymalt har vært svært kort på smaken (litt likt amerikansk budweiser) og svært lite sødme. Håper derfor at spesialmaltet vil bidra med mer fylde og sødme. Tenkte derfor å trekke ut mest av det sukkeret som ikke er gjærbart og som i følge literaturen skjer rundt 70 grader. Mitt spørsmål er derfor hvor mye som behøves for å gi et øl på rundt 20 liter en grei sødme og fylde. Jeg vet at mye  dreier seg om smak og behag, men for en som ikke vet om 200g er mye eller alt for lite, ville det vært greit om det finnes  en tommelfingerregel eller lignende om hvor mye som behøves.

Med krystallmalt brukt som tilsetning i ekstraktbrygg vil du få ut det sukkeret som allerede er dannet i malten. Hvorvidt det er gjærbart eller ikke, kommer an på hvordan malten ble framstilt, ikke hvordan du går frem under din bryggeprosess. Og, fargen og smaken henger sammen. Jo mørkere krystallmalt, jo mer rosin-aktig og brent (for de mørkeste typenes del) smak får du. Lyse krystalltyper gir et lettere karamellpreg enn mørke.

Hvor mye du bør bruke avhenger derfor ganske mye av malttypen, og av hva slags øl du ønsker. Har du en lys krystallmalt, på f.eks. 20 EBC, kan 200 g i et pilsliknende øl gi en lett søtlig tone og en gyllen glød, mens 200 g av en mørkere type, f.eks. 150 EBC, vil gi mer toffee-preg og en farge som næmer seg kobber. Jeg tipper at malten du har er 120-150 EBC. Da hadde jeg gått for 250 g, så ender du opp med et øl som kanskje vil likne noe på en engelsk bitter hva maltpreg angår. Det er svært vanskelig å gi noen tommelfingerregler på mengden av malttyper, det avhenger som regel av hvilken øltype man vil brygge. Hvilken øltype hadde du i tankene?

Takk for opplysningene Gahr. Da vet jeg omtrent hva jeg behøver. Kornene har en relativ brun til lys brun framtoning, sånn "midt-på-treet-anslag" er nok ikke så langt unna sannheten.   

Tilbake
Topp