Spesialmalt

stian.sundvoll

Norbrygg-medlem
Hei, jeg skal brygge for første gang med spesialmalt. Fant en oppskrift her på forumet som jeg skal prøve. I den forbindelse har jeg et par "dumme" spørsmål.
Hvordan skal jeg "kverne" malten? Jeg har ikke maltkvern. Må jeg fjerne skallet?
I oppskriften står det 400 gram
crystal malt. Betyr dette 400 gram kvernet malt eller 400 gram malt, som skal kvernes?

Det er kanskje dumme spørsmål, men vil ikke gjør feil:) Håper det er noen ivrige hjemmebryggere som er villig til å hjelpe meg med dette.
 
Du skal kun knuse/knekke skallet, slik at det som er inni blir synlig. 400 g mål før knusing(vil tilnærmet være det samme etter knusing).
 
Nei, malt skal ikke kokes.
Det enkleste er å kjøpe malten ferdig knust. Om du har hel malt er det ikke noe problem å knuse 400 gram med en kjevle e.l. Maltkornene skal bare deles i mindre biter, ikke lag mel.
Den knuste malten skal du trekke i varmt vatn, ca 75 grader i ca. 30 - 45 minutt. Bruk ca 1,5 liter vatn til 400g malt. Sil alt gjennom et dørslag (sil) og tilsett den avsilte væsken i kokekaret i lag med ekstrakten. 400 g knust malt = 400 g hel malt.
Lykke til :)
 
Takk for god hjelp:) Kan bruke humlesokk til spesialmalten kanskje?
Da håper jeg på ingen store feil og godt øl før nyåret kommer.

Her er min oppskrift: Rop ut ut hvis jeg har gjort noen store feil.

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1055
FG:
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 36 EBC (Deep copper / light brown)
Bitterness: 17 IBU
BU/GU: 0.3
Fermentables
Dry Light Extract 2000 grammes
Cara Munich 100 EBC 900 grammes
Crystal Malt 135 450 grammes
Dry Medium Extract 1000 grammes
Mash schedule: varmer opp spesialmalten til 75 grader
Hops
Hallertauer Mittelfruh 4.7% alpha 40 grammes 60 minutes
Fuggle 4.5% alpha 25 grammes 60 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.7% alpha 25 grammes 15 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.7% alpha 35 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: Safale US-05
 
Iflg. nettbutikken til brygging.no så er Cara munich mørk krystallmalt. Du må også knuse denne og steepe (trekke den i vatn) som Rune GE seier.

Om det er rett at Cara munich er krystallmalt vil du få 1350 gram krystallmalt. Ved omrekning fr ekstrakt til korn (3 kg ekstrakt tilsvarer vel ca 4,3 kg korn). Ut frå dette får du ca 30 % krystallmalt. Med denne mengden vil du få eit etter mi vurdering altfor søtt øl. Til samanlikning er det vanleg å bruke 5 - 10 % krystallmalt i britiske bittere. Men det kan jo vere at dette funkar for din del. Kva erfaringar har andre?
 
Hvis jeg endrer slik at det blir 20% til sammen. Vil det fortsatt være for mye caramunich og crystal malt?
Eller ville det letteste være å kunne bruke f.eks caramunich så det blir 10%?

Er som sagt første gang jeg bruker spesialmalt i tillegg til spraymalt, så vil ikke dumme meg helt ut og lage ett dårlig øl. ;D

Noen forslag til sammensetning mellom caramunich og crystal malt for best mulig resultat?
 
stian.sundvoll skrev:
Hvis jeg endrer slik at det blir 20% til sammen. Vil det fortsatt være for mye caramunich og crystal malt?
Eller ville det letteste være å kunne bruke f.eks caramunich så det blir 10%?

Er som sagt første gang jeg bruker spesialmalt i tillegg til spraymalt, så vil ikke dumme meg helt ut og lage ett dårlig øl. ;D
I og med at du også brukar medium spraymalt trur eg det er greit å halde deg til 10 % totalt av krystallmalt og caramunich, t.d. 5 % av kvar. Eg trur faktisk også at eg ville brukt berre 500 gram medium spraymalt og tatt siste 500 gram og "omgjort" den til lys spraymalt. Slik får du meir gjærbart sukker, altså mindre søtt og med høgare alkohol.

Dårleg øl trur eg neppe det blir, i alle fall ikkje om du er nøye med reinhald / sterilisering, brukar nok gjær (mrmalty.com gjærkalkulator) samt at gjæra blir godt lufta før gjæring og får stabil gjæringstemperatur. Du blir nok ikkje 100 % nøgd, men då har du noko å bygge vidare på til neste brygg  :biersmile:
 
Takk for hjelpen. Da gjør jeg om på oppskriften litt og sjekker opp gjæren, før jeg starter. Dette blir spennende.

Øker vanskelighetsgraden sakte men sikkert, forrige gang var det kun spraymalt og humle. Og satser på at det betaler seg med en drikkendes øl til romjula og nyåret. Hehe.

Håper på å utvide med utstyr for brygging med malt på nyåret.
 
stian.sundvoll skrev:
Håper på å utvide med utstyr for brygging med malt på nyåret.

Hadde sjøl tenkt at det skulle bli ei stund til eg gjekk over på malt, men etter eit dårleg forsøk på britisk bitter og kveiteøl konkluderte eg fort at så snart eit øl krev smak frå basemalten så må ein meske. Spesielt problematisk var det på nemnte øl då ein gjennom spraymalt / ekstrakt ikkje kan styre mesketemperatur, ergo ikkje har kontroll på ein viktig del av ølet. I mørke øl er erfaringa mi at ein får gode resultat med ekstrakt.
 
FrodeSy skrev:
"I mørke øl er erfaringa mi at ein får gode resultat med ekstrakt."

Frode: Da må jeg kaste inn et spørsmål i tråden. Jeg har 4kg Bavarian Dunkel, som jeg har hatt stående en stund. Den må vel kalles mørk. Det blir mitt siste ekstraktbrygg.
Har sett etter en brukanes oppskrift, men ikke funnet stort. Fikk med 100g East Kent Goldings da jeg kjøpte den. Har du eller andre et forslag?
Fikk også med British Ale Yeast, men den var blitt for gammelt. Prøvde meg med en starter på magnetrøreren, men den våknet aldri til liv og gikk i vasken.
 
Eg legg ved linker til eit par ekstrakt-oppskrifter eg har brygga med eit resultat eg har sagt meg fornøgd med:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=Frode Elias Sy
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=Frode Elias Sy

APA'en i første oppskrift vart knakande god, lettdrikkeleg og fin, bra humlesmak og -aroma (oppbevart på plastflasker) i 4 - 5 månadar.
Den robuste porteren i siste oppskrift har no, etter 9 mnd på plastflaske, begynt å nærme seg originalen. (Kutt ut tørrhumle og reduser kraftig på aromahumla, så nærmer ein seg kraftig.) Denne vart såpass bra at eg har brukt den til eit brygg som no står til gjæring på 11. dagen. Men oppskrifta vart ein del modifisert, men det var sidan eg ønskte meir smak av svartmalt på bekostning av den søtare smaken frå krystallmalten i originalen. Men eg er ikkje sikker på kor bra det resultatet blir, så då legg eg ikkje ut den oppskrifa her.

Eg presiserer at eg ikkje har prøvd denne Bavarian Dunkel som du skriv. Eg har brukt lys spraymalt som basis i mine ekstraktbrygg, og supplert med spesialmalt.
 
Takk for svar Frode. Skal studere oppskrifter.
Nå gikk jeg ned og sjekket hva som sto på dunken. Den inneholder Munchen Malt type I, Caramunich og Pilsner Malt. Skulle nok ha sjekket litt nøyere tidligere  :roedme:
 
Sikkert type ekstrakt som er nemnt. Til saman vert dette vel Bavarian Dunkel (utan at eg har peiling). Denne er kanskje ferdighumla?

Det kjekke, slik eg og mange med meg har brygga, er at du får nesten same opplegg som ved all-grain med m.a. tilsetting av humle på forskjellig stadiet. Men også eg er på veg over til all-grain gjennom kjøp av Beer Brew 30 (sjå eigen tråd i utstyr er det vel). Ulempen er at ein brukar nokre timar meir, men får betre kontroll på sluttresultatet gjennom styring av mesketemperatur. Livet er uansett for kort til ikkje å brygge eige øl  ;D
 
Heldigvis ikke ferdighumlet.
Har brukt noen timer, og laget meg en oppskrift med Hallertau Herzbrucker humle og Bavarian lager gjær. Da skal det bli en grei Munchener Dunkel.
Venter på BB30 jeg også ;D
 
Tilbake
Topp