Spiralkjøler og termodynamikk

BaardS skrev:
Jeg håper du ikke tror jeg betviler din kunnskap eller dine referanser Per Arne?! Da ber jeg i så fall om unnskyldning.

Det jeg er på jakt etter er "sannheten". Forfatterne av "moderne Hjemmebrygging" (som var min hovedkilde til info omkring All Grain brygging sammen med dette forum) er utvilsomt meget kunnskapsrike, men jeg synes ikke alt er like bra. Rådene kan være gode, men forklaringen om hvorfor synes jeg personlig til tider kan være litt så som så...

Nei, for all del. Min kunnskap om dette emnet er det jeg har lest meg til. Så stoler jeg heller på det som står skrevet.  :)
Har ikke prøvd å plaske med varm vørter for å prøve. Har ikke lyst å tømme ut øl dersom det skulle stemme at dette ikke var bra.
Skal være enig at det av og til kan være dårlig forklart i litteraturen om hvorfor ting er bra/ikke bra.

Oksidering av varm vørter er forkortet hsa.... Hot side aretation, og er ikke bra, dette kommer av flere ting.
Gidder ikke forklare dette da det er nøye beskrevet før. En annen sak er at oksygenopptak i væske er temperaturavhengig, og dermed oppnår varm vørter veldig lite av dette. Problemet er veldig vanskelig/nesten umulig, men teoretisk.
Klarer man derimot å belufte varm vørter er det dog veldig uheldig.......

Rdit... Ser dere diskuterer hvorfor. Problemet er ensymaktiviteten i vørteren reagerer med oksygen.

Så; Jeg prøver å lese deg magne1972; Det krever sin mann å få til beluftning av varm vørter... m.a.o. røring/rotering av kjølespiral i varm vørter med det formål å oppnå raskere nedkjøling  er "ufarlig" ?

EDIT: Så din edit, og konklusjon er la spiralen stå til du når temperatur ca. 30?

BaardS skrev:
Så; Jeg prøver å lese deg magne1972; Det krever sin mann å få til beluftning av varm vørter... m.a.o. røring/rotering av kjølespiral i varm vørter med det formål å oppnå raskere nedkjøling  er "ufarlig" ?
Det er ihvertfall bortimot ufarlig :) hysterisk/desperat håndering er farlig med varm væske :)
Men "normal"  røring med kjølespiralen eller sleiv som jeg har brukt er ufarlig for vørteren så langt min egenerfaring og opplæring tillsier :) kjør på.

Edit igjen... Hsa kan også oppstå ved belufting av mesk, og jeg sirkulerer med konstant sirkulasjon over mesken der belufting muligens kan oppstå i stor konsentrasjon (som hos mange andre)
Fortsatt ikke klart å oppnå noen effekt......

BaardS skrev:
Så; Jeg prøver å lese deg magne1972; Det krever sin mann å få til beluftning av varm vørter... m.a.o. røring/rotering av kjølespiral i varm vørter med det formål å oppnå raskere nedkjøling  er "ufarlig" ?

EDIT: Så din edit, og konklusjon er la spiralen stå til du når temperatur ca. 30?
Sent men... Min konklusjon er.... Fenomenet hsa er sterkt overvurdert, og en av sidene ved brygging jeg legger veldig lite hensyn til.
Jeg har det i bakhodet, men ikke mer enn det.

Ivar!

Umiddelbart tenker jeg at du burde vært med innom Majorstua og sett på LABB-bryggeriet Martin har bygget på lauget der. Det har en del av akkurat de løsningene du spør om. (Du kan se noen glimt av det i denne videoen:)
http://vimeo.com/21661357
Den aktuelle kjølespiralen har 3 hoder: Ett til kaldtvann inn, ett til varmtvann ut, og ett til vørter inn. Når vi kjøler kobler vi også en slange fra tappekranen i bunnen av LABB-karet, via en pumpe, til "vørter inn", som leder vørteren ned til under under vannflaten og ut mot karveggen. Dette sørger for en kontinuerlig sirkulasjon og en viss whirlpool-effekt av vørteren og øker nedkjølingshastigheten veldig. Noen insisterer også på å koble om på slangene som leder vann til og fra kjøleribben under nedkjølingen for å variere mellom at øvre og nedre del av vørteren får primærkjølingen. Jeg vet ikke hvor mange minutter dette barberer av kjøletiden, men det er lov å prøve...

En annen fordel med å ha denne pumpen koblet til tappekranen på kokekaret er at det gjør jobben med å flytte vørteren over på gjæringskaret lettere: Det er bare å stanse pumpa i et sekund mens man flytter slangen fra "vørter inn" på spiralen og over i gjæringskaret, så slipper du å jobbe mot tyngdekraften også om du har kokekaret på gulvet. (Nå bruker vi oksygen på tank til oksygenering av vørter før gjæring på lauget, men ettersom jeg ikke regner med at det er i sortimentet ditt enda - selv om du burde ha det "til egen praksis" - så er en tredje fordel med denne pumpen at man ved å spyle vørteren over i gjæringskaret over en finmasket sil faktisk oppnår ganske god oksygenering bare der.)

Uansett: Lykke til med bryggingen - og ikke minst bryggingen!

Tilbake
Topp