Spm vedr Irish Moss

Driver å brygger en IPA og har skaffet meg Irish moss. har tidligere benyttet protafloc med stort hell, men tenke jeg skulle teste moss. Det er jo litt begrenset info om den på boksen og derfor lurer jeg på om noen vet sånn ca hvor mye som skal nyttes (til 25litr).
1 tsp er det en teskje eller spiseskje?
dumper mann den bare rett i eller bør den blandes med vørter/ vann først for å unngå klumping? (har lest noe om det)

Jeg bruker ca 5 gram til 20 liter. Hiver det nedi når det er 15 minutter koketid igjen. Har fungert bra for meg.

tsp = teaspoon & tbsp = table spoon

Jeg tror det er rundt 5g, men pleier bare å ta en liten klype når det er 15min koking igjen. Fungert fint for meg, men har hørt at protafloc er bedre.

Vi brukte vel en tskje på 25 liter og økte til en liten spiseskje når vi gikk over til 75-litersbatcher ...

ja så en tskje, slik som det står på boksen med andre ord. da er 5 gr litt i meste laget, siden det utgjør 2-3 spiseskjeer med moss.
skal prøve meg fram med en tskje.

1 teskjei. Ha det i ein kopp med vatn og la det stå og svella medan du meskar/kokar og hell koppen i kokekjelen når det er 15 minutt igjen.

hvorfor skal man egentlig sette den i vann først? hva blir forskjellen med å hive den rett oppi når det er 15 min igjen?

Kaster min Moss bare rett i når det er 15 min igjen, sammen med gjærnæring og spiralkjøler.

Har ved en feiltagelse tilsatt 20g(tørr) Irish moss til en batch på 19 liter, fikk ingen negative følger. Øllet ble ikke spesielt klarere heller, så vil anbefale 1 sp til brygg på 20-25 liter tilsatt ved ca 10-15 minutter før flame-out.

hvorfor skal man egentlig sette den i vann først? hva blir forskjellen med å hive den rett oppi når det er 15 min igjen?

Kort svar, ingen forskjell.
Har lest og googlet litt på dette og finner ikke overbevisene teorier for noen av delene, men av vane legger jeg det i vann.

Irish Moss er et negativt ladd og danner kompleks med positivt ladde molekyl(proteiner) som skilles fra vørteren når denne kjøles ned. Har dessverre ikke funnet noen som har gjort tester på om det finnes en betydningsfull forskjell mellom å la Irish Moss bli hydrert og ikke.

Du bør heller bruke litt lite Irsh Moss enn for mye, denne siden hevder at å tilsette for mye vil hjelpe å stabilisere proteinene i vørteren og dermed gi motsatt effekt. Du finner også en rekke med folk som har tilsatt alt for mye og fått øl som både smaker og lukter sjøvann.

Tilbake
Topp