Spørsmål angående mesking i plastdunker + generelle spørsmål.

Hei,

Har begynt å komme et stykke på vei angående bygging av et lite bryggeri. Og har muligens kommet fram til å bruke slike blå tønner (type kjemikaliefat) til mesking. Har tenkt å isolere dette godt med sitteunderlag og eventuelt andre ting om nødvendig.

Jeg ser at de aller fleste som mesker i LABB-dunker her på forumet benytter varmeelementer under meskingen. Så jeg nevnte dette til en erfaren brygger i området her, og han sa at jeg ikke trengte å tenke på dette (i alle fall ikke i første omgang, med mindre jeg ville avansere senere). Han mente å isolere tanken godt skulle være nok til å holde temperaturen god nok over lang nok tid at det ikke skulle ha mye å si for bryggets kvalitet.


Kan forøvrig fortelle litt om planene mine for bryggeriet:
- Har kappet enn VVB i to, og skal benytte ene delen til kokekjele. Har satt inn bordgjennomføring og kuleventil i denne. Skal bruke toppen fra den andre delen av VVB til å lage falskbunn over bordgjennomføringen. Vil benytte gass til oppvarming.

- Tenkte å bruke et blåfat 50L som nevnt over til mesking. Denne skal isoleres godt. I denne blir det montert kobberrør med 1mm slisser i, koblet til ei gjennomføring + kuleventil for siling. Bør jeg ha / er det noe poeng i noe form for falsk bunn i tillegg her?

- Har klart å fått kloa i enda en VVB som jeg tenkte å benytte som kjele for å varme vann til skylling i.

Angående gjæring: Jeg har tenkt å benytte vaskerommet for å gjære på i første omgang. Jeg vet at noen har brukt en slange fra gjærlåsen og opp i avsug for å unngå lukt i huset. Men da huset vårt er nytt og benytter balansert ventilasjon med gjenbruk av luft så er jeg redd den lukta vil spre seg ytterligere i huset. Leste om noen som hadde brukt en vanlig gjærlås med vann i, for så å koble på en trakt med bomull og aktivt kull på toppen av gjærlåsen. Vil dette fungere?


Er det noe mer til selve bryggingen jeg burde tenke på?


Utrolig takknemlig for alle flinke folk her inne som hjelper slike nybegynnere som meg! :)
 
Sist redigert:
I et 3-kjelsoppsett med 2x VVB-dunker og én plastdunk, hadde jeg brukt plastdunken til HLT.

Mesker selv i Labb-dunk med silbunn og et lag liggeunderlag. Tilføring av varme er nødvendig. Bruker herms. Liker ikke helt den blå plasten, og kommer nok til å gå over til VVB når jeg bare får tid.

Du trenger forresten ikke falskbunn/silbunn i kokekjelen.
 
Jeg ville aldri brukt plast til noe i nærheten av varmt vann. Det er feil at de alle fleste her bruker labb dunker eller andre typer plast. Bruker aldri plast da jeg er redd at det kan lekke plast kjemikalier
 
Det er vel ganske mange som bruker kjølebokser til å meske i, de er jo av plast, men plast er ikke bare plast.
 
I et 3-kjelsoppsett med 2x VVB-dunker og én plastdunk, hadde jeg brukt plastdunken til HLT.

Mesker selv i Labb-dunk med silbunn og et lag liggeunderlag. Tilføring av varme er nødvendig. Bruker herms. Liker ikke helt den blå plasten, og kommer nok til å gå over til VVB når jeg bare får tid.

Du trenger forresten ikke falskbunn/silbunn i kokekjelen.

Silbunn i kokekaret var mest for å slippe at humle og slikt setter seg i kuleventilen ved tapping. Kan benytte bazookafilter sikkert.

Beklager min uvitenhet, men hva står egentlig HLT for? Prøvd å søke det opp uten hell tidligere.

Skiller den type plast ut noe ved 80 grader da? Hvis jeg får tak i næringsmiddelgodkjente tønner?

Takk for svar så langt!
 
Hei,

Har begynt å komme et stykke på vei angående bygging av et lite bryggeri. Og har muligens kommet fram til å bruke slike blå tønner (type kjemikaliefat) til mesking. Har tenkt å isolere dette godt med sitteunderlag og eventuelt andre ting om nødvendig.

Jeg ser at de aller fleste som mesker i LABB-dunker her på forumet benytter varmeelementer under meskingen. Så jeg nevnte dette til en erfaren brygger i området her, og han sa at jeg ikke trengte å tenke på dette (i alle fall ikke i første omgang, med mindre jeg ville avansere senere). Han mente å isolere tanken godt skulle være nok til å holde temperaturen god nok over lang nok tid at det ikke skulle ha mye å si for bryggets kvalitet.


Kan forøvrig fortelle litt om planene mine for bryggeriet:
- Har kappet enn VVB i to, og skal benytte ene delen til kokekjele. Har satt inn bordgjennomføring og kuleventil i denne. Skal bruke toppen fra den andre delen av VVB til å lage falskbunn over bordgjennomføringen. Vil benytte gass til oppvarming.
Jeg har planlagt å bruke den ene halvparten til kokekjele og den andre til hlt. Toppen har ofte (alltid?) et inntak helt på toppen, bruk den til hlt. Bunnen har uttak litt over bunn, dvs at det kan holde til å komme litt over det verste av trub/grums, så den tenker jeg å bruke til kokekjele

- Tenkte å bruke et blåfat 50L som nevnt over til mesking. Denne skal isoleres godt. I denne blir det montert kobberrør med 1mm slisser i, koblet til ei gjennomføring + kuleventil for siling. Bør jeg ha / er det noe poeng i noe form for falsk bunn i tillegg her?

Kobberrørene med slisser har samme formål som en falsk bunn, så det ville ha vært dobbelt opp.
 
HLT = hot liquid tank, dvs egentlig rett og slett en beholder for å varme opp varmtvann til mesk/skylling. Kan være veldig praktisk å ha en ekstra "kjele" til dette i tillegg til kokekjelen, spes med litt større volumer, da slipper man mye "fram-og-tilbake"
 
Silbunn i kokekaret var mest for å slippe at humle og slikt setter seg i kuleventilen ved tapping. Kan benytte bazookafilter sikkert.

Beklager min uvitenhet, men hva står egentlig HLT for? Prøvd å søke det opp uten hell tidligere.

Skiller den type plast ut noe ved 80 grader da? Hvis jeg får tak i næringsmiddelgodkjente tønner?

Takk for svar så langt!
Beklager TBF-bruken, HLT=varmtvannstank.
Har selv aldri hatt problemer med at humle har satt seg fast i kraner, selv ikke når jeg en sjelden gang bruker humleblomst (dvs. ikke pellets).

(TBF=trebokstavsforkortelse. Hyppig brukt til å gjøre ting vanskelig for folk som er gode på andre fagområder...)
 
Jeg ville aldri brukt plast til noe i nærheten av varmt vann. Det er feil at de alle fleste her bruker labb dunker eller andre typer plast. Bruker aldri plast da jeg er redd at det kan lekke plast kjemikalier
Polyprolen-5(pp) er næringsmiddelgodkjent. Man kan se etter en gaffel på undersiden av plastartikler, med bokstavene PP ved siden av.
 
Den slipper ut det samme til kaldt og varmt vann, det bare tar lengre tid i kaldt vann. Så når den er næringsmiddelgodkjent er det og bra til ølbrygging. Det viktigste å passe på er at plasten ikke mister formen sin ved høy temp, altså at godset er tjukt nok.
 
Hm.. Kan se ut som at vi blir å måtte gå bort fra blådunk da skjønner jeg.

Da får vi meske i en halv VVB da. Vi har forhåpentligvis 3 deler, da den VVB`en vi har i dag var rustet i ene enden, og vi ikke har fått den 2. enda så vet vi ikke om vi får brukt begge halvdelene der heller. Så krysser fingrene!

Hva er enkleste måte å meske i VVB uten store kostnader da? Er vel vanskelig å isolere den, i tillegg til å skulle kunne tilføre varme via gass.
 
Tilbake
Topp