Spørsmål fra en nybegynner

Hei,

Jeg har blitt "bitt av basillen" og ønsker å starte med ølbrygging.

Jeg har en del spørsmål i forbindelse med dette;

1.
Utstyret; I utgangspunktet så har jeg planer om å kjøpe en Grainfather, men lurer på om det er noe jeg må tenke på/passe på i forbindelse med kjøp av denne? Er det tilleggsutstyr man absolutt -må- kjøpe (utenom standard bryggeutstyr som man får i denne pakken: https://www.bryggselv.no/bryggeutst...nger-for-gjæring-og-tapping102424-p0000020415)

Jeg vet det finnes en del tråder vedr. Grainfather her i forumet, men flere av dem er eldre og Grainfather er allerede kommet i versjon 3.
Hva vil dere si er de største forskjellene mellom Grainfather, Speidel sin Braumeister og BB 30 automatic?
Jeg har for så vidt sett en del tester på youtube mellom Grainfather og Braumeister, og ut ifra hva jeg kan bedømme (uten mye kunnskap) er det ganske marginale forskjeller (om man ser bort fra humleproblemet til Grainfather pumpen og den doble prisforskjellen).
Jeg er ingen "humlemann" selv, så jeg tror ikke jeg kommer til å støte på altfor store problemer der.

I Grainfather app'en står det noe om "Mash Out" etter mesking. Jeg har ikke lest noe om dette i bøker. Hva er dette og er det noe man kan gjøre på alle brygg uten å ødelegge dem?
Noen andre erfaringer med app'en?
Hvor viktig er det at "sparge water" holder nøyaktig anbefalt temperatur? Er det anbefalt å kjøpe en enhet tiltenkt dette, eller er det nok med en stor gryte på kjøkkenet?

2.
Gjæring; man kan sikkert skrive og spør flere sider om dette med temaet.
Jeg bor i et nytt, ventilert hus der temperaturen som regel ligger veldig jevnt på 21C (+/- 0,5C om natten).
Jeg har en bod som ikke har vinduer og dermed er nærmest lystett.
Er dette en OK plass å la ølen gjære på (klar over forskjellige gjæringstemperaturer på forskjellige brygg)?
Hvor stor er den teoretiske muligheten for at ølkaret overgjærer og ølen renner ut over hele gulvet (så lenge man følger "anvisningene" i forbindelse med gjæringen)?
Hvor mye lukt avgir gjæringskaret under brygging? Vil hele huset lukte malt/vørter/øl?
Blir nemlig ganske upopulær i heimen (les: min bedre halvdel) om det skulle skje. ;)
Tenker deretter å la ølen "kjøle" på flaske i en garasje som holder +/- 10-13C. Er dette kaldt nok? Mange oppskrifter står det nemlig bare "store cool in 14 days". Kan til nød kjøpe et gammelt kjøleskap.

3.
Gjæring på flaske; hvordan får man til tilførselen av sukker til karbonering?
Er det letteste å kjøpe tablettene bryggselv selger til dette formålet, eller må man beregne korrekt antall gram sukker (vanlig sukker kjøpt i butikk?) til hver eneste flaske? Høres jo ut som en voldsom jobb?
Er det noen stor sjanse for at korkene går i lufta og jeg har boden full av øl? Hadde i så fall satt en kraftig demper på min bryggekarriere - hehe!

Det ble litt flere spørsmål enn planlagt, men håper noen kan svare på noen av dem i hvert fall.

Hilsen Anders
 
I forhold til ?3 så kan du sikkert bruke sukker fra butikken like godt som dropsene bryggebutikkene selger. Jeg har tidligere brukt dextrose som jeg har lagd en lake ut av. Løser seg lett opp i vann.
 
Sukker: 4-8 gram pr liter, alt etter hvor mye kullsyre du ønsker. 7-8 gram er typisk tysk hveteøl, 3-4 gram er typisk engelsk stout.
25 liter øl: 6 gram pr liter= 150 gram sukker i litt (nok) vann, kok det litt og ha det i tappekaret.
Tapp ølet over, rør litt - slik at sukkeret er skikkelig distribuert - men: ikke bland inn luft, rør forsiktig.
Tapp i flasker, la stå en uke eller to: Enjoy!

Om du ikke ønsker å tappe i eget kar kan du beregne sukker / væskemengden og ha den rett over i flaskene ved hjelp av en sprøyte.

Regel nr 1: Slapp av og ha det gøy!
 
Flott! Takk for gode svar.
Jeg var med på en flasking i helgen og det å bruke sukkerlake var jo ikke så vrient som jeg hadde fryktet. :)
 
Mash out/utmesk: Ikke nødvendig, men aldri galt. (Jeg gjør det alltid). Poenget er dels å deaktiviere enzymene i mesken, slik at den fordelingen mellom enkle og komplekse sukkerarter du har, blir "frosset", og dels å gjøre vørteren mer tyntflytende, slik at du får med mest mulig av sukkeret. Det siste er vel det viktigste. Det kan også være gunstig dersom du mesker en blanding som gir risiko for tett mesk ("stuck mash" (f.eks. en mesk med mye hvete og/eller rug).

Temperatur: For det første er det viktig å holde jevn temperatur. For det andre må den ligge innenfor de grensene som gjelder for den gjæren du bruker (Gå til fabrikantens nettsider, og let ellers litt etter hva folk sier på nettet. Ofte kan du gå lavere, men det er sjelden lurt å gå høyere.) Du bør gjerne begynne gjæringen i den lave enden, og så eventuelt la den stige gradvis, hvis du vil ha mer av de smakene gjæren produserer (= "fruktighet"). La temperaturen gjerne stige litt mot slutten av gjæringsforløpet, for å la gjæren "rydde opp" etter seg. Og NB: "Temperatur" betyr alltid "temperaturen i ølet", ikke romtemperaturen. Skaff deg termostrips til å klistre på gjæringskarene dine (om du ikke alt har gjort det;).)

At det gjærer over, vil du nok sannsynligvis oppleve:). Ulike gjærtyper oppfører seg ulikt. Risikoen kan du minimalisere på ulike måter, bl.a. ved å ha noen dråper "defoamer", et silikonpreparat, i gjæringskaret. Sørg også for å la det være igjen noen liter tomrom (øverst;)) i karet. Og overdriv ikke gjærbruken og bruken av oksygen.

Er den bedre halvdel glad i godt øl? I så fall tåler hun nok litt lukt fra tid til annen. Hvis ikke, er hun ingen bedre halvdel (med mindre du er svært ille:p).
 
Hei!
Herlig - tusen takk for mange gode svar.
Fikk svar på "usikkerhetsmomentene, så nå er det bare å sette i gang.
Tror jeg nesten må få bestilt alt utstyret i dag og satse på at det er klart for henting i løpet av uken! :D

Skal vel også prøve meg med forskjellige gjærarter etter hvert, men til å begynne med blir det vel 20-25 liter i et 30 liters gjæringskar, så satser på at det går fint.

Hehe - du har jo et veldig godt poeng der! ;)
 
Tilbake
Topp