Spørsmål og trykk på fat

Hei.

Kanskje ett dumt spørsmål men,
jeg har akkurat satt to 19l fat i kjølen på 1 bar. Spørsmålet mitt er hva man gjør med regulatoren til gassen? Lar man den stå åpen eller lukker man den etter man har satt trykket? Da mener jeg gassen fra Co2 beholderen.

På forhånd, takk.
 
Hei.

Kanskje ett dumt spørsmål men,
jeg har akkurat satt to 19l fat i kjølen på 1 bar. Spørsmålet mitt er hva man gjør med regulatoren til gassen? Lar man den stå åpen eller lukker man den etter man har satt trykket? Da mener jeg gassen fra Co2 beholderen.

På forhånd, takk.

Du må la den stå åpen til ølet har tatt opp den CO2'en den skal ha, det skjer over tid.
 
Ett oppfølgingsspørsmål: når kan man smake på ølet etter tapping på fat? Er det greit Å smakstest etter ett døgn for å se hvordan det logger an eller kan dette ødelegge prosessen?
 
Ett oppfølgingsspørsmål: når kan man smake på ølet etter tapping på fat? Er det greit Å smakstest etter ett døgn for å se hvordan det logger an eller kan dette ødelegge prosessen?

Det ødelegger ingenting. Du kan godt smake etter et døgn og få en passe daff øl. Har du null tåmodighet (slik som meg mtp IPA) så rister du co2 inn i fatet og har ferdig karbonert øl på tre minutter. Ferdig karbonert, men har ikke fått den tiden det ville tatt som f.eks 10 dager mtp "modning".
 
Når du har fat, har du mange variabler du kan leke deg med. Lister opp noen ting jeg liker med fat ut over de vanlige argumentene som vask av flasker.
Karbonering: Du kan sette ølet på 1 bar på 10 grader i to uker (alle tall er ca. tall), eller du kan sette trykket på 3 bar direkte etter purge og riste / rulle fatet for å tvinge co2 inn raskere. Du kan også gjøre begge deler. Rist inn og smak straks det er kaldt, og deretter sett fatet på 1 bar / 10 grader. Etter innristing har ølet godt av å hvile i noen timer.
Overkarbonert: sett fatet varmt og slipp ut trykk. Har du dårlig tid, så rister du ut litt co2.
Klarning: All bevegelse av fatet gir mer uklart øl. Litt bevegelse gir litt uklart øl nederst (det første du trapper). Du kan også tilsette gelatin i fatet etter at det er tappet. Jeg bruker da PET karbonerings-cap, fyller en brusflaske, og presser det O2 fritt over i fatet.
Konkurranse/Reise med fat: Skal du flytte fat i bil eller bære det til en nabo, bør du overføre klart øl til nytt fat. Etter at det har stått i to uker, tapper du av (drikker) til det er 'klart'. Klargjør fat #2 med å fylle det med StarSan vann, og presse det tomt med co2. Begge fat er nå O2 frie - noe som er svært viktig. Nå kan du koble øl-UT og øl-UT sammen, og presse øl fra det fulle og over i det tomme fatet ved å trykksette (fat #1), og slippe ut trykk (fat #2).
Blanding: Har du et øl som er for søtt/kraftig og ett som er 'kjedelig', kan du blande fra begge fat i ett glass. Se om du finner en blanding som gjør begge bedre, og bland fatene i det foretrukne blandingsforholdet.
Ferdig?/Flaskebomber: Brygger du øl som tar lang tid, og som du er usikker på om har gjæret helt ut... så trenger du ikke være redd flaskebomber med fat. Stiger trykket, vil sikkerhetsventilen bli utløst. Helt ute fare for syn eller husdyr.
Hvor mange fat?: Ha både store og små fat slik at du kan tappe over på mindre fat når innholdet minker. Jeg har noen 19L, 12L og 9L. Ved å bruke tips under 'Reise med fat' over, kan du tappe mellom fat fritt for o2.
Reisetapping: Lag deg et tappetårn som du lett kan ta med på reiser. Jeg har en serveringsfjøl fra IKEA som jeg har skrudd et rør fast i. Her har jeg tre kraner. Lett å ta med.
Reisekjøling: Kjøp en MC sekk fra biltema. Denne er formet som en skippssekk og er vanntett. Fylles med vann, is og et Corneliusfat :)
e14a44425b3a82fffbd58422a43e3c1b.jpg
a48998d2f73260811128383c3486535f.jpg
 
Sist redigert:
Når du har fat, har du mange variabler du kan leke deg med. Lister opp noen ting jeg liker med fat ut over de vanlige argumentene som vask av flasker.
Karbonering: Du kan sette ølet på 1 bar på 10 grader i to uker (alle tall er ca. tall), eller du kan sette trykket på 3 bar direkte etter purge og riste / rulle fatet for å tvinge co2 inn raskere. Du kan også gjøre begge deler. Rist inn og smak straks det er kaldt, og deretter sett fatet på 1 bar / 10 grader. Etter innristing har ølet godt av å hvile i noen timer.
Overkarbonert: sett fatet varmt og slipp ut trykk. Har du dårlig tid, så rister du ut litt co2.
Klarning: All bevegelse av fatet gir mer uklart øl. Litt bevegelse gir litt uklart øl nederst (det første du trapper). Du kan også tilsette gelatin i fatet etter at det er tappet. Jeg bruker da PET karbonerings-cap, fyller en brusflaske, og presser det O2 fritt over i fatet.
Konkurranse/Reise med fat: Skal du flytte fat i bil eller bære det til en nabo, bør du overføre klart øl til nytt fat. Etter at det har stått i to uker, tapper du av (drikker) til det er 'klart'. Klargjør fat #2 med å fylle det med StarSan vann, og presse det tomt med co2. Begge fat er nå O2 frie - noe som er svært viktig. Nå kan du koble øl-UT og øl-UT sammen, og presse øl fra det fulle og over i det tomme fatet ved å trykksette (fat #1), og slippe ut trykk (fat #2).
Blanding: Har du et øl som er for søtt/kraftig og ett som er 'kjedelig', kan du blande fra begge fat i ett glass. Se om du finner en blanding som gjør begge bedre, og bland fatene i det foretrukne blandingsforholdet.
Ferdig?/Flaskebomber: Brygger du øl som tar lang tid, og som du er usikker på om har gjæret helt ut... så trenger du ikke være redd flaskebomber med fat. Stiger trykket, vil sikkerhetsventilen bli utløst. Helt ute fare for syn eller husdyr.
Hvor mange fat?: Ha både store og små fat slik at du kan tappe over på mindre fat når innholdet minker. Jeg har noen 19L, 12L og 9L. Ved å bruke tips under 'Reise med fat' over, kan du tappe mellom fat fritt for o2.
Reisetapping: Lag deg et tappetårn som du lett kan ta med på reiser. Jeg har en serveringsfjøl fra IKEA som jeg har skrudd et rør fast i. Her har jeg tre kraner. Lett å ta med.
Reisekjøling: Kjøp en MC sekk fra biltema. Denne er formet som en skippssekk og er vanntett. Fylles med vann, is og et Corneliusfat :)
e14a44425b3a82fffbd58422a43e3c1b.jpg
a48998d2f73260811128383c3486535f.jpg
Nydelig lyssetting på de to siste bildene. :)
 
Tilbake
Topp