spørsmål om cold crash

Hvor lenge kan brygget stå på gjæringskaret etter cold crashing?
Jeg har en stout som har stått på gjæringskaret i snart tre uker (bare for å drøye tiden), men vurderer nå å coldcrashe for å gjøre den klar for tapping til lagringstank. Problemet er at jeg venter på deler til lagringstanken og jeg kan ikke tappe over på denne før delene er monetert.
Kan jeg coldcrashe nå og la det stå kaldt på gjæringskaret en stund, kanskje 2-3 uker før tapping til lagringstank? eller vil gjæren eller andre ting kunne ødelegge brygget?

Kjør på med coldcrash, hvordan skal du karbonere? karbonerer du på fat kan du coldcrashe ganske lenge før du setter på fat, men skal du karbonere på flasker kan for lang og hard coldcrash bidra til fint lite / ingen gjær i suspensjon til ettergjæringen.

Kjør på med coldcrash, hvordan skal du karbonere? karbonerer du på fat kan du coldcrashe ganske lenge før du setter på fat, men skal du karbonere på flasker kan for lang og hard coldcrash bidra til fint lite / ingen gjær i suspensjon til ettergjæringen.
Takk for det. Jeg karbonerer på fat/gammel varmtvannsbereder,så for min del har jeg ikke behov for gjæren lenger...:)

Jeg skal cold crashe og flaske. Er dette en framgangsmåte som er riktig og ikke vil skade karboneringsprosessen?: Ta ut gjæringskaret fra gjæringsskapet på 20grader etter endt gjæring etter 14 dager i henhold til oppskrift og tilsett gelatin. Senk temperaturen til 2-4 grader i 2 døgn. Tilsett sukkerlake og flask ølet på rundt 4-6 grader. Sett det til karbonering.

Du skal tilsette gelatin når ølet er kjølt ned, ikke før. Gjør du dette skikkelig/ er heldig vil du oppleve at karboneringsprosessen tar litt lenger tid ift. til ikke å tilsette gelatin, men ølet blir raskere klart med gelatin.

Hvilken temp bør det være på gelatinblandinga?
Jeg blander gelatin i kaldt vann (fra springen) og varmer det opp til 20-30C i mikro'n. Så lar jeg det stå og løse seg helt før jeg varmer det opp til ca 70C (bruker termometer som rørepinne). Hiver det rett i karet på et sted mellom 50 og 70C. 1-2dl varm væske gjør null og niks pluss at den varme væsken vil legge seg på toppen før den synker ned :)

...poenget var at om du hiver den oppi med temp på 20 eller 70C spiller ingen trille ;)

Kaldt vann fra norsk spring burde ikke være veldig nødvendig å koke opp

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Tilbake
Topp