Spørsmål om fusel/alkohol smak i lys øl

Hei,

brygget nettopp en cream ale som havnet litt over 6% og jeg merket ved flasking (14-15 dager) at det var ett hint av fusel/alkohol smak. Ikke mye, og det hadde definitivt roet seg ned ila gjæringen.

Lurer på om dette vil dempe seg ytterliggere ved lagring, og hvis ja, bør jeg la det stå lenger i rom-temperatur før jeg lagrer kaldt, eller er det kald-lagring som vil dempe dette?

Hvis nei, må jeg kanskje neste gang la den stå 3 uker på dunken før jeg flasker?

Pitchet på 15 grader og gjæret på 17 grader. Fryseren min var stilt inn med 0,2 graders differensial. Skrudde opp til 19 grader etter 4-5 dager og videre opp til 22 grader etter 10 dager for å gi gjæren mulighet å rydde. Jeg lurer på om jeg pitchet for lite gjær ift hvilken temperatur jeg startet på og at det er derfor jeg kunne smake litt alkohol smak.

Usikker på om fusel og alkoholsmak går for det samme men jeg får prøve å beskrive og kjenner bedre etter ved første test-flaske

Lurer enda på dette. Er det kaldlagring som vil dempe alkohol smaken eller bør den stå i rom temp litt lenger enn 2 uker som de vanligsvis får

Ut ifra den lille infoen som er gitt ville jeg sagt at du har pitchet for lite. At de få kompisene som var der nede måtte jobbe for hardt. Grunnen kan jo være helt annen men fra infoen så er det slikt jeg ville tolket det.

Det aner meg at det er grunnen ja. Pitch på 15 Gr gjæring på 17 og. 1 pakke rehydrert 05 på 23 liter med OG 1,056. Men, hvordan om mulig kan jeg dempe det? Ellers er drikken god og nå på slutten av en influensa gjorde den susen med litt lime. fg er vel 1,006 så den er plenty strong

Det aner meg at det er grunnen ja. Pitch på 15 Gr gjæring på 17 og. 1 pakke rehydrert 05 på 23 liter med OG 1,056. Men, hvordan om mulig kan jeg dempe det? Ellers er drikken god og nå på slutten av en influensa gjorde den susen med litt lime. fg er vel 1,006 så den er plenty strong

Du har en sannsynlig ABV på 6,7% der, og kanskje oppunder 7 hvis du har karbonert litt friskt. Det ville egentlig vært overraskende om du ikke kjente alkoholen i en cream ale på den styrken. Det behøver ikke være fusel, men sannsynligvis har du litt av det, også. Det er ikke så mye som kan maskere det i det ølet.

Nå tenker jeg å si at det er en sabla dårlig ide å brygge en så sterk cream ale, for det blir ikke egentlig godt. Men det kommer sikkert noen og forteller at de har veldig gode erfaringer med det:).

Jeg kan ikke se at du har gjort noe galt. Det der er nok gjær, og temperaturene er fine.

Jeg er selvfølgelig helt enig i det.

Ser i notatene at og var litt lavere, 1,052

Uansett må det vel bli ett preg av alkohol i ett så lyst og tynt øl

Kan oppdatere at denne ble faktisk ganske bra. Noen få dager til i rom-temperatur (snudde på flaskene en gang) gjorde susen.

Sterk på alkoholen men lettdrikkelig og frisk!

Tilbake
Topp