Spørsmål om gjær og malt til øl tilsvarende øl fra norske bryggerier tidlig 1800-tall

For å gjøre en lang historie kort så er kona historiker og i et forsøk på å bake noe brød etter oppskrifter fra midten av 1800-tallet kom spørsmålet om gjær opp og før de første gjærfabrikkene kom på slutten av 1800-tallet så bake man enten med surdeig eller gjær fra bryggeriene.

Etter litt lesing konkluderte vi med at vi skulle forsøke oss med ølgjær og da i samme slangen brygge et øl så det jeg lurer på er om noen har sett noen oppskrifter som kan tilsvare noen av de ølsortene som ble brygget i hovedstadens bryggerier på midten av 1800-tallet. Jeg tenker da spes på gjær og malt som i så stor grad som mulig vil tilsvare det de kan ha brukt ved f.eks. Eger eller Schous bryggeri.

1845 06 20 morgenbladet øl bock schous.png
Eksempel på Ølannonse fra Morgenbladet 20 juni 1845

Ellers så kan det jo hende denne er av interesse for noen:
Afhandling om Ølbrygningen i sin fulde Udstrækning : med Tegninger af Brygger-Ovnen, Køllen, og dens Ovn, samt Øl-Prøveren : et Prisskrift, som vandt det Kongelige Landhuusholdnings-Selskabs første Guld-Medaille i Aaret 1795 http://www.nb.no/nbsok/nb/d0275a88237ffc20206c3750a65e5957?index=3#78

Sist redigert:
Høres gøy ut.
Jeg vet at i østfold ble det maltet i et s.k maltehus. Under tregulvet der malten lå utover ble det fyrt med div. løvtre.
Dette var på 1800 tallet en gang. Dvs inntil fyrbøteren var uoppmerksom og hele dritten brant opp.

Tilbake
Topp