Spørsmål om kalsium og bikarbonat

Miguel

Norbrygg-medlem
Litt off topic først. Er jo mange som driver med vannjusteringer nå, kanskje et vann-underforum ikke hadde vært dumt?

Så, on topic. Det trengs ett kalsiumion for å felle ut to ioner med bikarbonat.

Jeg har ca 41PPM bikarbonat i vannet mitt. Når jeg ser på arket for ett av bryggene mine så var det totalt 28PPM kalsium etter justeringer. Da synker bikarbonat til -41. Jeg bruker Bru'n'Water.

Så, siden ett kalsiumion feller ut to ioner bikarbonat, hvordan kan jeg få -40PPM bikarbonat når 28*2 = 56. Og forskjellen mellom 41 og minus 40 = 81?

Hva er det jeg ikke skjønner her?

Litt off topic først. Er jo mange som driver med vannjusteringer nå, kanskje et vann-underforum ikke hadde vært dumt?
Så, on topic. Det trengs ett kalsiumion for å felle ut to ioner med bikarbonat.
Jeg har ca 41PPM bikarbonat i vannet mitt. Når jeg ser på arket for ett av bryggene mine så var det totalt 28PPM kalsium etter justeringer. Da synker bikarbonat til -41. Jeg bruker Bru'n'Water.
Så, siden ett kalsiumion feller ut to ioner bikarbonat, hvordan kan jeg få -40PPM bikarbonat når 28*2 = 56. Og forskjellen mellom 41 og minus 40 = 81?
Hva er det jeg ikke skjønner her?
En del, men det har også Bru'n'Water mye av skylden for. I regnearket er bikarbonat tallet er en fiktiv størrelse, det finnes ikke noe negativt bikarbonat. Tallet er et uttrykk for alkalitet, et negativt tall viser at det er overskudd av protoner i vannet,syrlig.

En grundig diskusjon av akkurat dette spørsmålet finner du her, der et par av de ledende ekspertene på beregning av vannjustering A.J. DeLange og Martin Brungard (forfatteren av Bru'n Water) forklarer.

Er vel kun for spesielt interesserte å grave seg så dypt ned i materien, men versågod :)

Tilbake
Topp