Spørsmål om mengde Chocolate Malt og BIAB

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Hei Bryggevenner.

I går var jeg og hentet en god ladning stæsj hos Bryggselv inkludert min vakre nye 30 liters kjele :D (går fra en 12 liter)
Gleder meg veldig til å teste litt AG brygging etterhvert, foreløpig har jeg en stor dunk ekstrakt fra V&B som jeg også vil få brukt opp.

Skal prøve meg på en juleøl og har satt opp denne oppskriften:

Fredrik's Jule Bock
Traditional Bock
Type: Partial Mash Date: 06.09.2011
Batch Size (fermenter): 23,00 l Brewer: Fredrik J
Boil Size: 26,19 l
Boil Time: 60 min
Final Bottling Volume: 23,00 l Brewhouse Efficiency: 72,00
Fermentation: Lager, Single Stage

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,071 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,9 %
Bitterness: 26,7 IBUs
Est Color: 46,0 EBC
Ingredients

Ingredients Amt Name Type # %/IBU
2,70 kg Pale Liquid Extract [Boil for60 min](15,8 EBC) 41,4 %
2,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 30,7 %
1,00 kg Marris Otter Pale Malt UK (5,9 EBC) 15,3 %
0,30 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain           4,6 %
0,40 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) 6,1 %
0,12 kg Chocolate Malt (1000,0 EBC) 1,8 %

15,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min 12,6 IBUs
25,00 g Tettnang [3,40 %] - Boil 45,0 min 7,7 IBUs
25,00 g Tettnang [3,40 %] - Boil 30,0 min 6,4 IBUs

4,0 pkg German Bock Lager (White Labs #WLP833) [35,49 ml] Yeast 11 -

Har satt en 2,3 liter starter på magnetrører av 4 rør gjær fra 19.07.11

Spørsmål:
1. Hva mener folk om å tilsette starteren når den er aktiv, eller etter den har bunnfelt i kjøleskapet? Ser problemet med oksydering i starteren, men er det noen fordeller ved å tilsette den mens den er aktiv, annet enn at gjæringen kommer i gang fortere?
2. Har et kjøleskap uten temperaturstyring jeg har tenkt og benytte, ved tidligere målinger av en dunk vann stående i kjølekskapet ligger det på ca 8 grader når det står på minst 'guffe'. Vil dette bli et problem, eller vil det bare ta litt lenger tid enn feks 10 grader? vil vel kanskje bli litt varmere mens stormgjæringen foregår også..
3. Vil egentlig ha et litt mørkt øl, men er litt redd for at øl'et skal få en for røstet smak hvis jeg benytter mer chocolate malt (andre som skal drikke dette også;)) hva tror dere om mengden her? kan jeg legge til litt mer?
4. Planen er og meske BIAB med malt+spesialmalt og flaket bygg først, for så å tilsette ekstrakt og koke opp. Burde jeg ha i alt vannet som skal i når jeg mesker, eller burde jeg starte med et mindre volum som står i forhold til mengden malt?
5. Når meskingen er ferdig, burde jeg øke temperaturen til 75 grader før jeg tar ut malt'en?

Takker for svar :D
 
Denne ble brygget i dag, gjæren fikk bunnfelle i kjøleskap et døgn. OG havnet på 1.072 så ganske fornøyd med det.
Smaker lovende, så gleder meg til denne blir ferdig, tror det ble passe chockolate malt for familie som skal smake denne.

Trodde først kjøleren jeg har laget ikke fungerte så bra da temperaturen fortsatt viste 71 grader etter 8 min kjøling, viste seg at termometeret var ødelagt og ikke gikk lenger ned enn 71 grader. Sjekket med et annet termometer og temperaturen var egentlig 25 grader :)
 
Tilbake
Topp