Stadig kullsyre i vørteren...

Hei,

Nå har DG stått på stedet hvil, 1.004, i fire dager. Dette er under forventet FG, og den har stått lengere enn det som står på oppskriften (har nå stått 9 dager). Men likevel er det fortsatt litt kullsyre i dette (ikke mye, men mange fine, fine bobler) Kan det rett og slett ta noen dager før kullsyren lufter helt ut? I så fall lar jeg ikke dette stoppe meg fra å flakse i dag tenker jeg.
 
Hei,

Nå har DG stått på stedet hvil, 1.004, i fire dager. Dette er under forventet FG, og den har stått lengere enn det som står på oppskriften (har nå stått 9 dager). Men likevel er det fortsatt litt kullsyre i dette (ikke mye, men mange fine, fine bobler) Kan det rett og slett ta noen dager før kullsyren lufter helt ut? I så fall lar jeg ikke dette stoppe meg fra å flakse i dag tenker jeg.

Tror du har misforstått noe her. Det som er viktig, er at det ikke produseres ny kullsyre når du flasker, for det betyr at det stadig foregår gjæring. Men det vil være kullsyre i ølet etter at gjæringen er over. Hvor mye, avhenger av temperaturen.

Oppskriften bør ikke legge seg borti spørsmålet om når du skal tappe opp. Du skal tappe opp når ølet er utgjæret, og har fått litt tid til modning ("opprydding") etter at hovedgjæringen er ferdig. Det kan ta bare ei uke, og det kan ta tre uker. Men du må følge med og bestemme når det er riktig å tappe opp. Hva oppskriften sier, er helt uinteressant:).

Det gjør forøvrig ikke noe om ølet blir stånde "for lenge". Det skader ikke ølet, og det er bedre å la det stå noen dager ekstra enn å tappe for tidlig. I verste fall kan det siste resultere i flaskebomber.
 
Tilbake
Topp