StåleS bryggeribilder

Følger oppfordringen fra Egil B og hiver meg utpå med mitt første offentlige bildealbum på verdensveven. Som dere vil se på bildene er det ikke noe fancy utstyr, men det fungerer og har god nok kapasitet med mindre man drikker (for) mye hjemmebrygg  :angel:

Mitt "bryggeri" består hovedsaklig av et gammelt militært feltkjøkken. Modellen heter M1937 og ble altså tatt i bruk allerede før andre verdenskrig. Dette er altså utstyr som har bidratt til å nedkjempe tyskerne for mer enn 60 år siden. Kjøkkenet leveres som en ferdig modul med kabinett, to kjeler på hhv 40 og 60 liter og to stekepanner. I tillegg medfølger en brenner/primus som er svært effektiv og relativt billig i drift. Jeg gjorde en kapasitetstest med 30 liter fra 5 grader til kokepunktet. 19 minutter tok denne øvelsen, og tilsvarer ca 11 kW effektivt mottatt effekt i vannet. Jeg bruker ca 5-6 liter drivstoff på et 45 liters brygg, ca 70 kroner i energi pr brygging.

Medaljen har selvsagt en bakside i og med at primusen er bensinfyrt (ja bensin), og derfor bare (!!) må brukes utendørs. Man må selvsagt passe på at slanger holder tett siden dette ikke er noe leketøy, men det gjelder også med andre primuser og gassfyrte krabbekokere. Man kan ikke etterfylle drivstoff uten å la brenneren kjøle seg ned først, og dette tar en halv time.

Det fine er at dette er velprøvd og ferdigbygget teknologi. Man trenger verken kunne sveise rustfritt eller traktere vinkelsliperen. Kabinettet fungerer som varmekappe og vindavviser. Anlegget fungerer som en kule, men man må selvsagt ivareta den nødvendige sikkerhet med tanke på at bensin/bensindamp under trykk må behandles med største varsomhet.

Man kan koke og steke på anlegget, og alt hører med i settet. Det er tross alt bygget for 50 stridende soldater i felt. En runde med pannekaker stekes både til din familie og alle dine venner og naboer på få minutter.

Feltkjøkkenet pakkes ned med alt innhold og passer inn i kabinettet som er ca 60x60 cm og 110 cm høyt. Prisen var/er 1000 kroner pluss frakt på nettet. Da fikk jeg med en ekstra brenner, og denne akter jeg å konvertere til propanbrenner. Et par av bildene viser et forsøk der jeg testfyrer med propan.

For øvrig er anlegget nokså konvensjonelt, med Coleman extreme 47 liters kjøleboks, kobbermanifold og hevert ut av den. Det trente øye vil merke seg spesialventilen jeg bruker på silikonslangen for å begrense flow ut av mesketanken. Imidlertid har jeg noen ganger bare latt det renne full flow ut, med respektabelt meskeutbytte (ca 75%).

Kjøler a la 1 stk Biltema 5 meters kveil hører med.

Bilder finner du her:http://picasaweb.google.no/staale.skuterud/Brygging_offentlig?feat=directlink
 
Enig med joques, dette var utrolig fett :skitbra: Og til en veldig billig penge må jeg si.

Hvordan fungerer det å brygge ute med tanke på infeksjoner og den slags(insekter/villgjær?)? Har til nå brygget på kjøkkenet med et oppsett på 25 liter, men har også et RIMS-oppsett på 50liter som kona IKKE er interessert i å ha på kjøkkenet :neinei:  :cheeky: Så da må jeg vel ut på terassen i sommer, men det har vel sin sjarm det også :biersmile:
 
Jeg har ikke hatt problemer til nå. Siste forbedring i mitt "low tech" oppsett var å kle hevertstigerøret (kobber) og den åpningen ved lokket som gjør at jeg får kjøleren og stigerøret for heverten nedi gryta med aluminiumsfolie de siste minuttene av kokingen. På den måten er det relativt tett mot insekter og annet. Så fyller jeg min tre meters silikonslange med sterkrens før jeg kobler den ene enden til stigerøret og lar de første desilitrene gå utenfor gjæringskaret. 
 
Jeg hadde en sånn kjele fra et feltkjøkken før jeg fikk ordnet den bryggepanna jeg har nå.
Monterte ei 1/2 toms kuleventilkran i sida helt nede ved bunnen.
Boret et 10 mm hull med en drill.
Filet opp hullet slik at krana gikk gjennom med ei rund fil.
Satte en 1/2 toms flat mutter på baksida.
Aluminiumen i kjelen er så myk at den fungerer som pakning.

Egil B.
 
Yders hadde et sånt feltkjøkken også (bensinfyrt) men har etter hvert gått over til varming med varmekolber, og bruker nå utstyret innendørs (mot bilgarasje før).
 
Tilbake
Topp