Stand på Oslo ølfestival

gustavf

Administrator
Vi har fått et spørsmål om vi vil ha en stand på Oslo ølfestival.

Det vanlige på slike hjemmebryggerstander er å brygge en batch øl, samtidig som man svarer på spørsmål fra nysgjerrige øldrikkere. Samtidig kan vi reklamere for lauget og aktivitene våre. Festivalen er 4. til 6. oktober.

Vi må gi beskjed tidlig neste uke om vi vil ha stand, så fint om de som er interessert i å være med kan gi meg beskjed i løpet av helga.
 
Det hadde vært fint om de som ahr mulighet til å hjelpe til på standen fyller ut her:
http://doodle.com/ybqssi36gq5pccak
 
Her er noen bilder fra standen, som jeg synes var en stor suksess.
 

Vedlegg

  • IMG_0399.jpg
    IMG_0399.jpg
    149,7 KB · Sett: 452
  • IMG_0402.jpg
    IMG_0402.jpg
    163,5 KB · Sett: 461
Arrangørene hadde litt betenkeligheter med å vise fram skummende ølglass, i tilfelle noen litt vel bastante skjenkekontrollører skulle dukke opp. Neppe noen reell problemstilling, men det passet oss i grunnen greit at vi kunne henge opp «Oslo amatørbryggerlaug» i stedet.
 
gustavf skrev:
Arrangørene hadde litt betenkeligheter med å vise fram skummende ølglass, i tilfelle noen litt vel bastante skjenkekontrollører skulle dukke opp. Neppe noen reell problemstilling, men det passet oss i grunnen greit at vi kunne henge opp «Oslo amatørbryggerlaug» i stedet.

Er det ikke en tegning?

Jeg har hørt litt forskjellige medlinge fra denne festivalen, både positivt og negativt, men totalinntrykket er at de har litt å gå på.
 
StoreMy skrev:
Er det ikke en tegning?

Her er situasjonen: Du har fått en gratis stand på en festival. De har lånt deg bord, skaffet vann, strøm og parkeringstillatelse. Så kommer de bort til deg og sier "vi er litt usikre på om den logoen kan være på kanten av alkoholloven og tror det beste er å ikke vise den så synlig". Hva gjør du?

a) Avbryter rigging av standen for å begynne å krangle med arrangøren om detaljer i tolkning av alkoholloven.
b) Dekker til logoen som de ønsker.

Jeg har hørt litt forskjellige medlinge fra denne festivalen, både positivt og negativt, men totalinntrykket er at de har litt å gå på.

Som nevnt i en annen tråd: Jeg synes det var rimelig bra, selv om noen mente det burde vært billigere. Hjemmebryggerstanden var uansett en stor suksess. Kritikken har vel stort sett gått på ølprisen, som var mer eller mindre på linje med andre norske ølfestivaler.

Et gjennomgående problem med ølfestivaler er jo at det etterhvert har blitt et såpass bra utvalg på gode puber at ølutvalget nesten uansett vil virke litt kjedelig for de som allerede bruker mye av lommepengene på å utforske utvalget av spesialøl.
 
Larzan skrev:
Skal man ikke få lov til å vise fram tegning av skummende ølglass på en ølfestival?!

Å, nei, det kan jo få folk til å ville drikke...

Men Gustav har jo helt rett her. Man gjør som man blir bedt om i slike tilfeller.
 
Selvsagt gjør man det. Så tar man heller opp tolkningen av reglene om en passene situasjon skulle by se.

I mine øyne bør det også ha litt å si at logoen vises inne på et svgrenset område der en til alt overmål har betalt for å komme inn for å se og drikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan ikke se noen forskjell på å ha et bilde av en øl innendørs på en pub eller inne på en ølfestival?
Det er jo unaturlig å ikke ha bilder av øl og ølproduksjon på en ølfestival. Det får være grenser for hva folk skal finne seg i av reguleringer. Kan vanskelig tenke meg at forskriftene er virkelig så fanatiske.

Forøvrig når det er snakk om øl-prisene på ølfestivaler, så mener jeg at her bør bryggeriene se på dette som en unik mulighet i Norge til å kunne markedsføre og gjøre kjent sine produkter til øl-interesserte. Ikke fokusere på profitt for akkurat denne dagen, men se fremover. At man bare får 10 cl i glasset per gang er helt greit, men prisene kunne godt vært noe mer symbolske, gjerne akkurat nok til å tilfredsstille lovens minstekrav. Det hjelper lite å ha ivrige og kunnskapsrike folk bak disken hvis ikke folk kommer til festivalen fordi de synes at prisene er for høye.

På de få øl- (og vin-) festivalene jeg har vært med på i utlandet (England og Spania), har man kjøpt et eget glass som man kunne vandre rundt med og få påfyll på hvilken som helst stand der man ønsket. Dette er en svært god ordning for publikum, men regner med at det i Norge er noen byråkratiske regler som sikkert forbyr dette.
 
De som ønsker å sette seg inn i reglene rundt alkohol, anbefales en titt i Håndbok i alkoholloven:
http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/handbok-i-alkoholloven-mv/Publikasjoner/handbok-i-alkoholloven-mv.pdf
 
Jeg mener at de som stod på standen gjorde det som var mest fornuftig, selv om jeg tror at også de syns det var litt håpløst  :attevar:

Man kunne jo selvsagt, i etterpåklokskapens grelle lys, argumentert med at hjemmebryggere er helt nazi hva angår renslighet, og hevdet at skummet i glasset i logoen kom fra Star San  :skitbra:
 
POSO skrev:
Man kunne jo selvsagt, i etterpåklokskapens grelle lys, argumentert med at hjemmebryggere er helt nazi hva angår renslighet, og hevdet at skummet i glasset i logoen kom fra Star San  :skitbra:

Som en som sto på standen synes jeg at du er inne på noe, men vi ønsker å stå til neste år også, så da følger vi de pålegg vi får, selv om vi er uenige...
 
Hurra! :)

Enig med deg der, hadde nok vært en fordel. Gjerne med både qr code for nettsider o.l. og facebook side.
 
Her er e-posten som er sendt ut til alle som la igjen e-postadressen på standen (og noen få som har vært interessert utenom standen):
http://us2.campaign-archive2.com/?u=93c6904c7ac93fe51ba1a5eb6&id=f81390cdf9
 
Den eposten så jo veldig polert og fin ut. Kjempegodt jobbet.

(Jeg kunne dessverre ikke være med på festivalen siden jeg var i England og drakk øl. Hvilken skjebne. ;) )
 
Tilbake
Topp