Starsan vann i ølet.

Her cc ølet i helgen og nå når jeg kom hjem ser jeg at starsan blandingen jeg hadde i flasken med rør fra gjæringskaret er tomt.
Er dette krise eller går det bra ?
 
Snakk om Max en liter kan jeg tenke meg
Oioi, det er jo en god dose, sånn helt først så er det neppe farlig å drikke ølet så lenge det var riktig blandingsforhold mellom starsan og vann, mulig ph'en vil synke noe i ølet.

Om jeg husker riktig så har vel oppfinneren av starsan både drukket utblandet starsan og sagt at gjær også vil spise starsan, neppe når den er cc dog. Du får ta en liten smak før du fater/flasker og ser om det smaker vondt eller ei :)
 
Ja og tenkte og at de første to litere blir kastet når jeg skal flaske i morgen. Håper det går fint da. Finner det ut i morgen.
 
Ja og tenkte og at de første to litere blir kastet når jeg skal flaske i morgen. Håper det går fint da. Finner det ut i morgen.
Vet ikke om det har så mye hensikt, det tar en stund for starsan'en å synke og jeg tror uansett den er ganske godt fordelt i ølet, det er jo alltids greit å tappe av litt for å få vekk gjæra som ligger ved krana, jeg ville bare smakt på det og flasket som normalt om ølet smaker greit.

Siden du skal flaskekarbonere blir nok mye av starsan'en brukt som gjærnæring uansett :)
 
Har du fått smakt på ølet. Gjorde den samme tabben i går kveld å glemte å vri om ventilen. I dag når jeg skulle blåse litt co2 i karet var Star San blandingen i blow off´n tom. Nå var det bare ca 3-4 dl på en 21 liters batch, men tror den kanskje var litt av den sterkt utblandet da jeg ikke er så supernøye på blandingen her.
 
Tilbake
Topp