Hjelp!
Kort fortalt: 3,5 liter starter på røreplate skummer over og jeg mister mye gjær.
Kan jeg tilsette deafomer silikobasert direkte i starter? Står på flasken at 1 dråpe skal tilsettes 5gal tilsettes mens det koker men jeg er ganske desperat
Mange som bruker en dråpe i starteren for å hindre overkok. Vet ikke om det hjelper så mye på gjæringa, men det skader ikke (med mindre du er en som hater alle slags tilsetningsstoffer).
Burde ikke skumme over på røreplate, men prøv med antifoam
De sies at silikon partiklene er tunge og bunnfaller, og de som blir med over i gjærings karet til slutt blir liggende igjen i gjærkaka på bunnen når du stikker over. Har en flaske selv men har ikke hatt behov for å bruke den enda.
Du sitter igjen med 4 liter utgjæret vørter og noe økt gjærmengde. Kjøl den ned kvelden før og dekanter av den utgjærede vørteren. Dette er normalt ikke nødvendig på 1 liter startere, men på 4 liter vil det utgjøre en del i sluttproduktet om du ikke dekanterer.
Er det en lager du brygger?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.