Stc-1000 temperaturprobe

Ok. Så du måler gjennom plasten? Den tar ikke temperaturen på lufta i rommet da altså?
 
Ok. Så du måler gjennom plasten? Den tar ikke temperaturen på lufta i rommet da altså?
Det er et ok kompromiss. Når jeg åpner døra til kjøleskapet og lar den være åpen en god stund så endrer knapt målingen til STCen seg (isolert med liggeunderlag festet på utsiden), noe som indikerer at den ikke er veldig påvirket av lufttempen. Lar du proben henge fritt i skapet reagerer den omtrent umiddelbart.
 
Jeg har prøvd litt forskjellige måter.
Jeg begynte med å tape proben fast på utsiden av gjæringskaret og dekket til med litt bobleplast, men har opplevd problemer med dette noen ganger. Enten bruker jeg feil teip, eller for lite teip...men det har skjedd at teipen har løsnet og proben har falt av.
Dette er jo litt dumt siden proben da plutselig måler ambient temperatur i kjøleskapet.

Til slutt endte jeg opp med å bare sanitere proben og hive den rett oppi bøtten. Funker som gull.
 
Nei, jeg prøvde en variant der jeg presset proben nedi der gjærlåsen settes på. det funket bra, men det var ikke så lett å holde det tett nok til å se noen aktivitet i gjærlåsen. Neste gang jeg skulle prøv bare løftet jeg på lokket og lot det ligge forsiktig oppå.
Da brygget jeg en Imperial stout, så jeg tenkte det var like greit å ha lokket løst da, for å unngå eksplosjonsfare :p

Men ser ikke noe i veien for å lage et hull i lokket. Men hvis du vil at gjærlåsen skal putre, så må du klare å få det tett på et vis.
 
Jøss, så proben tåler å være våt over tid? Hvor langt nedi har du den? Jeg har begynt å legge proben under bøtta. Det virker å være ganske riktig og stabilt.
 
Ja, jeg har ikke hatt problemer med det. Jeg prøver å få den sånn ca. midt i vørteren en plass.

Jeg har også et kjøleskap med fat i, og får å måle vesketemperatur der (fremfor lufttemperatur), så har jeg vann i en colaflaske som proben ligger nedi. Og der har den ligget over lengre tid, type 1 år. Ingen problemer :)
 
Skal ikke ha noe kjøling i førsteomgang. Kun en kald kjellerbod, med varmebelte rundt gjæringskar. Så da tenker jeg det blir probe ned i gjæringskar.. Prøver det jeg.
 
Proben tåler definitivt å være våt over tid. Jeg har hatt den i en balje med vann med gjæringsbøtta oppi, bruker den løsningen på et lite rom i kjelleren når gjæringsskapet er opptatt. Proben min har totalt tilbrakt ukesvis nedsenket i vann.
 
enig med deg Knast. jeg har tidligere satt proben på utsiden av karet og isolert med isopor. det har fungert greit når jeg har hatt den stående i en bod som holder stabilt 18 grader. Men nå som boden er kaldere (ca 16 grader) og jeg får varmebeltet rett på dunken så fungerer det dårlig fordi proben får raskt økt temp.. lenge før tempen i midten av vørteren er riktig. lite hull i lokket og probe midt i bøtta er nok mye bedre uten at jeg selv har fått testet dette enda.
 
Vi er noen som har testet dette med probe i bøtta og utenpå samtidig med god isolasjon på utvendig føler, det blir ingen tempforskjell på de så hvis du vil spare deg for litt bryderi så gjør det.
 
Det er vel litt forskjell på om gjæringsbøtten står i et stort rom eller i et lukket skap (kjøleskap/gjæreskap), skulle man tro? Jo mer lukket rommet er jo mindre forskjell er det på temperaturen inni og utenpå karet. Eller? Det må jo bli slik - teoretisk: i et hermetisk lukket system vil vel temperaturen etter en stund være lik?
 
Jeg bruker en lastsikringsstropp fra biltema. En gummiert musematte som jeg har klipt i remser og tredd på stroppa(så den ikke skal kunne skli ned). Samt en bit styrofoam som jeg har tilpasset til formen på gjæringsbøtta. Imellom her ligger føleren.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Det er vel litt forskjell på om gjæringsbøtten står i et stort rom eller i et lukket skap (kjøleskap/gjæreskap), skulle man tro? Jo mer lukket rommet er jo mindre forskjell er det på temperaturen inni og utenpå karet. Eller? Det må jo bli slik - teoretisk: i et hermetisk lukket system vil vel temperaturen etter en stund være lik?

Enig om at dette i teorien ser ut til at termodynamiske lover/entropi vil gjøre at temperaturen i et lukket system vil bli lik.
Utfordringen her, er jo at det er en drøss med biologiske organismer oppi vørteren, med masse næring tilgjengelig...og som produserer varme etterhvert som de spiser den næringen.

Så under selve gjæringsforløpet, så vil nok temperaturen i gjæringskaret ligge et par grader over det som er på utsiden.
Først etter at gjæringen er ferdig, vil man se effekten av entropi.
 
Siden varmekapasiteten til væske er mye større enn luft vil tempen justeres mye tregere i ølet. Følgelig vil lufttemperaturen ligge et bra stykke over og under mens varmekilden/kjølekompressoren jobber for å justere temperaturen.
 
Ja, det sier seg selv. Men den variasjonen er jo ikke særlig stor, ideéllt sett. I boksen min, stilt på f.eks. 20 grader, vil temperaturen variere mellom 19.5 og 20.5, og det er et avvik jeg synes jeg må tåle utenfor et profft anlegg.
 
Tilbake
Topp