Steba elektrisk kjele

Hei.

Jeg er gira på å prøve mitt første all-grain BIAB brygg snart, og leter etter utstyr.
Tenkte ikke å svi av altfor mye før jeg ser om dette er noe jeg mestrer og har plass/tid til.
Jeg kom over denne snedige kjelen på nett og lurer på om dere guruer enten har erfaringer med den, eller om dere mener at den kan være noe tess?

Steba 27l elektrisk kjele

Prisen er jo hyggelig og den har tappekran og rist i bunnen så man unngår fastbrenning.
Ulempen er kanskje at den er 7-8 liter for liten dersom man skal brygge et 25 liters all-grain sett, men det går jo an å redusere noe på malt, humle og gjær for å brygge f.eks. 20 liter i slengen. Antar at det er rimelig greit?

Jeg tenker at jeg trenger følgende utover denne kjelen (hvis det blir innkjøp) for å brygge BIAB:
-meskepose
-temperaturmåler
-spiralkjøler
-slange/hevert
-røreskje/sleiv
-gjæringskar m/gjærlås
-StarSan eller tilsvarende rengjøring
-flasker, korker og korkemaskin
-råvarer

Jeg har for øvrig kjøpt en STC1000 til den nette sum av 80,- på eBay, så jeg får kontroll på tempen under gjæring ute i hagestua mi.

Er jeg på vei mot noe som kan likne et brygg?

mvh,

Bjarne - fersk både på forum og innen brygging.
 
20liter er også et fint volum.
Det meste kan justeres av oppskrifter og lignende.
Flere som brygger på lignende kjeler.
 
Hei Bjarne!

Hvis det er slik at du har lyst til å prøve all grain for å se om det er noe for deg vil jeg fraråde å kjøpe en kjele til 1000,- pluss masse utstyr.

Jeg startet med en kjele på 14 liter fra Fretex til 200,- samt myggnetting fra Hansen & Dysvik som meskepose (som jeg fremdeles bruker til tross for at dagens kjele er betraktelig mye større).
Med en kjele på 14 liter mesket jeg cirka 3 kg malt, og spedde på med litt maltekstrakt mot slutten av koketiden for å oppnå cirka 25L med OG 1.050. Uten maltekstrakt må du nødvendligvis ned i volum (=flere brygg!).

Kran i kjele er en fordel, men ikke et umiddelbart behov. Jeg brukte tidliger en dampinnsats for å unngå ssvidd vørter/pose, men har gått helt bort i fra det uten tegn til problemer.

Med den kjelen var det også helt greit å avkjøle i vasken med noen kjøleelementer for å hjelpe til.

Jeg bruker per dags dato et steketermometer fra Clas Olhson under mesking. Ikke det beste, men jeg hadde det liggende og det fungerer.

Meskeåren min er en plankerest fra et hylleprosjekt jeg hadde. Kappet til en åreform og meg noen hull for å være lettere å røre med har denne fungert utmerket. Dog er den litt for kort til min nye kjele så jeg må finne meg en ny planke snart.

Resten derimot har jeg ingen "fikse" forslag til. StarSan eller lignende, et godt vaskemiddel, en skikkelig korker og gode ingredienser er viktig og ingen plass å skorte inn.

Det kan også være greit med et ekstra gjæringsspann til å flaske fra. Hvis du kjøper en kran og en tappestang til denne er det midt i blinken (eksempelvis http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang, http://www.bryggselv.no/products/tappekran-rodhvit). Hvis hobbyen ikke gir mersmak er de kjempefine å tromme på en tidlig søndagsmorgen for å vekke kjærringa.

Om du tilfeldigvis bor i Bergen kan du låne 14liters kjele, korkemaskin og et gjæringsspann av meg.

Mvh
Deluze
 
Hei Deluze, og takk for mange gode svar.

Jeg tenker at jeg tar meg en runde her i Molde og ser hva jeg finner. Har jo både Fretex og Europris, så noe rart finner jeg vel.
Jeg tenker at så lenge jeg er nøye på oppmåling og temperatur under mesking og koking + renslighet, så blir det vel godt øl! :)

Takker!

Bjarne
 
Den el-kjelen er sikkert ok. Mange som brygger på slike. Men temperaturkontrollen er neppe veldig bra, og 1800w er litt i underkant.

Har du flaks kan du finne en brukt krabbekjele eller hyttekjele på finn eller fretex. Eller du kan få en ny krabbekoker med gassbluss for under en 1000 lapp.

Biltema har en 25l hyttekjele som vil fungere så lenge du ikke bruker induksjon, siden den er tynnbunnet. Har sett noen tykkbunnede hyttekjeler både på OBS og Europris, men har ikke sett de igjen i det siste.

Europris har gjæringskar, termometer og hydrometer for en billig penge. Tar du en tur til Ålesund så har de forskjellig på Vinbua. Har ikke vært der selv, men mener du skal finne både malt, humle, gjær, ekstrakt og noe utstyr innimellom essenser, røde neser og dildoer.
 
Du kommer garantert å oppgradere ditt kok-volum etterhand, så flesk til først som sist med i hvert fall med en 36l patina.
 
Ser ingen grunn til å tro at det er noe annet enn et resitivt varmeelement og at PID + SSR skulle fungere heilt fint, men sirkulasjon er nøkkelen til jevn temperatur med PID.

Men det første som slo meg var at 1800w er litt lite ja, men ikkje værre enn at det bare tar litt tid å få opp temperaturen forhåpentligvis.
 
Så lenge du ikke skal stegmeske trenger du ikke gjøre det så komplisert. Om du bruker en meskekalkulator og forhåndsvarmer vannet slik at du treffer riktig temp når kornet tilsettes, så er det bare å isolere kjelen og vente. Det er ikke noen katastrofe om temperaturen faller noen grader etterpå.

Skal du bruke varmeelementet i el-kjelen til å vedlikeholde temperaturen, kan den innebygde termostaten være for unøyaktig og treg. Du bør også sørge for at meskeposen ikke blir svidd hull i, ved å bruke en rist eller noe lignenede.

Det er tryggere å ha et vanlig termometer og heller justere underveis med å røre inn litt kokende vann i mesken.

Jeg har 2400W element og isolert kjele, det tar gjerne en halvtime å ta drøyt 30 liter fra 70 grader til kok med lokket på. Uten lokk går det nesten ikke i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp