Stemmer denne utregningen?

GAS

 
Har lest litt her på forumet og finni ut at et refraktometer ikke gir riktig avlesning av SG under gjæringsprosessen. Men syntes resultatene jeg får med konverterings kalkulatoren virker noe høye om jeg forstår den riktig.

eks.1
Tysk Pils (alle verdier er lest av med refraktometer)
OG = 53
SG (også FG da jeg tappet ølet ved denne avlesningen) = 22

Regnet med at alkoholinholdet i mitt brygg var (53-22)*0,132 = 4,092% (og det smaker som det er rundt 4%)

Fra kalkulatoren fikk jeg dette resultatet:
AVB fra kalkulator = 9,94%?????? SG fra kalkulator = 0,977??? (Det smaker ikke som ett øl med 10% alk.)

Kan noen korrigere meg?

Brukte denne kalkulatoren: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer
 
Stemmer ikke.

SG på/under 1.000 er en ganske sikker indikator på at ting ikke stemmer, alternativt en seriøs infeksjon, noe du både ville ha sett og smak ganske tydelig.

Med OG 1.052 og FG 1.022 (eller 5,6 Brix) får jeg FG 1.004 i Beersmith, noe som også virker noget lavt. Små avlesningsfeil gir dog et visst utslag på resultatet.
 
Eg går ikkje inn i utrekningane, eg brukar berre NATO-standarden 7,62, men FG under 1.000 er då mogleg å oppnå utan infeksjon ved bruk av sukker og høge prosentar. Det er langt i frå slik at alt det unormale må skuldast ein infeksjon.
 
Her er ikke tilsatt noe sukker og det smaker helt greit øl med lavt alkoholinnhold. Ifølge oppskriften skulle FG havnet på 14... Den ble altså tappet på FG 22 og målingen ble gjort med refraktometer.
 
Eg går ikkje inn i utrekningane, eg brukar berre NATO-standarden 7,62, men FG under 1.000 er då mogleg å oppnå utan infeksjon ved bruk av sukker og høge prosentar. Det er langt i frå slik at alt det unormale må skuldast ein infeksjon.

Godt mulig, men ikke med pilsnermalt, OG 1.052 og lagergjær i alle fall... jeg kan ikke formlene eller kjemien, men stusser på at jeg får et ganske annet svar i Beersmith, så det er tydligvis flere måter å regne ut dette på.
 
Har lest litt her på forumet og finni ut at et refraktometer ikke gir riktig avlesning av SG under gjæringsprosessen. Men syntes resultatene jeg får med konverterings kalkulatoren virker noe høye om jeg forstår den riktig.

eks.1
Tysk Pils (alle verdier er lest av med refraktometer)
OG = 53
SG (også FG da jeg tappet ølet ved denne avlesningen) = 22

Regnet med at alkoholinholdet i mitt brygg var (53-22)*0,132 = 4,092% (og det smaker som det er rundt 4%)

Fra kalkulatoren fikk jeg dette resultatet:
AVB fra kalkulator = 9,94%?????? SG fra kalkulator = 0,977??? (Det smaker ikke som ett øl med 10% alk.)

Kan noen korrigere meg?

Brukte denne kalkulatoren: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer

Du må legge inn refraktometeravlesningen i Brix, og ikke SG.
 
Har lest litt her på forumet og finni ut at et refraktometer ikke gir riktig avlesning av SG under gjæringsprosessen. Men syntes resultatene jeg får med konverterings kalkulatoren virker noe høye om jeg forstår den riktig.

eks.1
Tysk Pils (alle verdier er lest av med refraktometer)
OG = 53
SG (også FG da jeg tappet ølet ved denne avlesningen) = 22

Regnet med at alkoholinholdet i mitt brygg var (53-22)*0,132 = 4,092% (og det smaker som det er rundt 4%)

Fra kalkulatoren fikk jeg dette resultatet:
AVB fra kalkulator = 9,94%?????? SG fra kalkulator = 0,977??? (Det smaker ikke som ett øl med 10% alk.)

Kan noen korrigere meg?

Brukte denne kalkulatoren: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer

Hei! For å oppklare litt angående den kalkulatoren du har linket til: Den er for å konvertere Brix-verdier til Gravity-verdier OG beregne ABV, men da må du som Jens Kristian sier, benytte Brix-verdien i feltet "Verdi refraktometer". Alternativt kan du bruke denne kalkulatoren for å finne ABV og attuenasjon (dersom du har begge verdiene i Gravitypoeng): http://www.glennrlie.net/kalk_attenuasjon

Du vil da finne at ABV beregnes til 4,1%.
 
  • Like
Reaksjoner: GAS
^ med OG 1.052 og FG 1.022 avlest på refraktometer så skal det knottes inn 1.052 som OG og 5.6 som verdi refraktometer, da gir kalkulatoren din en FG på 1.005 så da henger verden mer sammen. Da må jeg ha tastet noe feil i går da jeg la inn verdiene i kalkulatoren din, da stemmer din utregning godt overens med den jeg gjorde i Beersmith.
 
glennrlie: Det er en imponerende innsats du har lagt ned med kalkulatorene dine til stor glede for oss hjemmebryggere. Så, mange takk. I lys av denne tråden så har jeg imidlertid som et lite forbedringsforslag at du gjør det enda tydeligere i de enkelte felt hvilken enhet som skal brukes. En liten ekstrakommentar som er relatert, er at nederst i denne kalkulatorsiden så skriver du "gravitypoeng (1.xxx)". 1.xxx er vel strengt tatt SG "specific gravity" mens gravitypoeng er vel bare xx (som egentlig er enda enklere å bruke (skrive i alle fall))?
 
Duly noted! Ser også i lys av denne tråden at det kan være greit med litt ledetekst på enkelte felter :)

Kanskje best å bruke OG både før og etter for refraktometerkalkulatoren siden de fleste hjemmebryggere opererer med OG. Ellers thumbs up for initiativet med å samle kalkulatorer på ett sted
 
Og G (gravity) er et ytenlandsk ord for,
-egenvekt?
-tetthet?
-densitet?
Lenge siden jeg satt på skolebenken så hva er korrekt å bruke i norsk skriftspråk?
-beklager avsporingen, fristelsen ble for stor.
 
Hehehe, skal ikke stå på forslag i hvert fall. Kommer nok til å fortsette å operere med hhv. OG (post-boil før gjæring), SG (generell måling en eller annen gang i bryggeforløpet og FG (endelig gravity, ferdig gjæret).

Når det gjelder "ytenlandske" ord er jeg langt på vei enig at vi for det meste har adekvate ord på morsmålet. Dog er jeg ikke interessert i å forvirre, og enkelte bransjer er gjennomsyret av innarbeidede engelske ord, bl.a. bryggeribransjen og IT-bransjen. Da må jeg i tilfelle også lage en ordbok slik at folk skjønner hva som menes ;)
 
Hei! For å oppklare litt angående den kalkulatoren du har linket til: Den er for å konvertere Brix-verdier til Gravity-verdier OG beregne ABV, men da må du som Jens Kristian sier, benytte Brix-verdien i feltet "Verdi refraktometer". Alternativt kan du bruke denne kalkulatoren for å finne ABV og attuenasjon (dersom du har begge verdiene i Gravitypoeng): http://www.glennrlie.net/kalk_attenuasjon

Du vil da finne at ABV beregnes til 4,1%.


Det oppklarte en del og veldig bra med forklarende tekst som du har fått på i parentesene. Hjelper mye for en fersking i brygge gamet :).
Allikevel er jeg ikke helt med på ABV på 4,1%? Mulig jeg har formulert meg litt dårlig i eksempelet. Som sagt ble SG lest av med refraktometer som viste 22 (1,022), ettersom jeg har skjønt er denne verdien feil da SG eller FG ikke kan leses direkte fra et refraktometer. Min SG verdi på 22 (avlest i refraktometer) må vel først konverteres til reell verdi ved hjelp av en tabell eller din kalkulator. Da fikk jeg at reell SG blir 5 (1.005). Det er vel denne verdien jeg må bruke i utregningen av ABV? Da får jeg i kalkulatoren en ABV på 6,3%.

Er jeg inne på noe nå eller helt på villspor? :)

Takker for alle svar! Mye å sette seg inn i skjønner jeg!
 
Tilbake
Topp