Sterilisering av flasker

Konsentrasjonen er også omdiskutert. Når man bruker klor så trenger man ganske lite. Lengre opp i artikkelen ble det nevnt 2 lokk med klor på 4 liter som retningssnor. Lutkonsentrasjonen er avhengig av hvor skittent utstyret er. Som grov veiledning så kan man holde fast ved 1 full spiseskje med kaustisk soda på 4 liter vann.
Jeg brukte to tesjeer med kaustisksoda i hvær 1,25 L flaske og lot det stå noen minutter. Flaskene var brukt til brygging før men var ikke skitne. Skulle ikke det være nok til desinfisering?
 
Man ser gjerne om de er rene eller ikke. For sterilisering, ville jeg på plastflasker brukt Fosforsyre, for å slippe å skylle med vann, og dermed rissikere infeksjon. Nå er jeg jo litt fanatisk når det gjelder renslighet. I bryggesammenheng vell å merke. :)
 
Når det gjelder renslighet og sterilisering  i brygge sammenheng kan man vel ikke bli forsiktig nok. Tidligere i sommer gikk det 20 liter rett i kloakken for meg. Det ble surt som fy. Hva som gikk galt vet jeg ikke, men jeg regner med at saker og ting og tang ikke var sterilisert nok. Derfor lurte jeg på om to tesjeer med kaustisksoda (pr. 1,25 liter) var nok til å sterilisere flaskene.
 
Vel, kaustisk soda er egentlig mer ment til å fjerne rester av hva det enn måtte være (gjær, mugg, osv). Så inspiser flasken først. Som regel så finnes slike rester bare i bunnen, så da kan man fylle flasken for 1/4-del med van og en teskje kaustisk soda. Hvis du stoler på springvannet så kan du også ha lite gran klor (en teskje) oppi flasken i tillegg til kaustisk soda. La det stå en stund. Etterpå så kan man riste flasken slik at væsken kommer overalt, og deretter tømmer man flasken. Så skyller man flasken med ferskt springvann og man er ferdig. Stoler man ikke på springvannet så kan man etterpå bruke fosforsyre, som Riisen nevner. Men sørg uansett for at lut(-klor)blandingen er skylt ut godt! Blandingen kan evt brukes til neste flaske.
 
ang. Fosforsyre (Sterkrens) så er dette meget effektivt! Har ikke hatt problemer med infeksjon så langt. Er veldig drøyt og rimlig. 5 ml til 10L vann. Jeg vil annbefale deg å annskaffe dette.
-Apropo Sterkrens, jeg er litt nyskjerrig på om blanningen har noen effekt etter f.eks 3 mnd. Det er litt vrient å lage noe mindre enn 10 liter, og det er ikke alltid jeg trenger 10 liter, så det hadde vært greit å kunne lage opp en del og bruke litt og litt ettersom man trenger det.-
 
Riis'en skrev:
-Apropo Sterkrens, jeg er litt nyskjerrig på om blanningen har noen effekt etter f.eks 3 mnd.

Jeg lurer på det samme. Jeg har blandet en sterkrens-løsning i en sprayflaske. Hvor lenge fungerer den?
 
Tilbake
Topp