Sterk humlesmak/utvanning?

Jeg er, tross godt voksen alder, nybegynner i bryggefaget. Jeg har lest en del om brygging, både i bøker og ikke minst inne på dette fremragende forum. Jeg har hittil brygget 3 brygg på min BB60. Ett relativt mislykket, ett bra og det siste ble veldig bra. Det som ble relativt mislykket var en IPA med en del humle, hvor jeg brukte altfor lite vann i skyllingen, og endte opp med bare 11 liter(burde blitt minst det dobbelte). Jeg skjønner jo hva jeg gjorde feil og rettet dette opp i midt neste brygg(Pale Ale), som da faktisk ble veldig godt. IPA'en er forsåvidt drikkenes, men har en veldig sterk smak av humle. Mitt første spørsmål er derfor; er det noen måte jeg kan "vanne" dette ut for å få en noe mildere smak? Tenkte f.eks. å blande det ut med et øl med mildere smak, eller finnes det en bedre metode?

Neste spørsmål: Jeg har nå to nye sett klar for brygging, en Pale Ale og en Stout. Tenkte å gjøre dette denne uken, men pga. jobb og knapt med tid, så tenkte jeg å meske ene kvelden og la vørteren stå til neste dag, og koke denne da. Er det noe problem med å gjøre det på denne måten?
 
Hei og velkommen til forumet!

IPA-en du vil gjøre mildere er på flasker (eller fat), antar jeg? Å blande med et annet øl, som du foreslår, er jo helt stuereint, det. Det finnes vel noen ølsorter (?) som er blanding av to typer, så vidt jeg kan huske i forbifarten (noe tyske greier?).

Se denne tråden angående oppdeling av bryggedagen: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5334.0/all.html
 
Takk! Ølet står på flasker ja. Etter den andre tråden å dømme så er det et usikkert prosjekt å dele opp prosessen. Da får jeg heller ta natta til hjelp :)
 
Hei på deg!

Et tips for å dele opp bryggedagen kan være å koke ferdig på dag 1, tappe til gjæringskar dag 2. Har gjort det flere ganger med stort hell, men bare på humlesterke øl. Da kan du i tillegg få med deg en laang "hop stand" , altså at du lar aromahumlen trekke over natta i den varme vørteren.
Tiden du sparer på dag 1 er den tiden det tar å kjøle, så det er mest å hente hvis du brygger store batcher. Eller (som meg) presser brygging inn på ettermiddag/kveld selv om du egentlig ikke har tid.

Brygger 50 liter, kjøler ned til ca 50 grader, slenger oppi etparhundre gram humle, forsegler kjelen i gladpack, tapper neste morgen. Utsetter vask til dag 3.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Den IPA'n hadde jeg satt mørkt og kaldt og glemt. Så hadde jeg husket på å komme på den om et år elle to. Vips passelig humlet.
 
Hans Einar skrev:
Den IPA'n hadde jeg satt mørkt og kaldt og glemt. Så hadde jeg husket på å komme på den om et år elle to. Vips passelig humlet.

Hmmm, det høres fornuftig ut. Det er absolutt vert et forsøk. Takk!
 
Jeg skal ikke gjenoppta tråden med å dele opp bryggedagen med mesking dag 1 og koking mv dag 2, annet enn å si at du kan jo bare prøve selv! Vi har gjort det de siste 5-6 bryggene uten å støte på problemer, så det er i allefall ikke dømt til å mislykkes:)
 
Tilbake
Topp