Stigbergets West Coast IPA og flasking

Rosenvik Øl

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en Allgrain Stigbergets Scandinavian West Coast IPA. Jeg bruker enkleste fremgangsmåte med BIAB, flasking og bruk av sukkerbiter. Ølet er vel på grensen til å være NEIPA, med fare for oksygenering? Noen gode råd på veien? Bør jeg tilsette tørrhumlen tidligere enn dag 9? Andre gode råd for å få dette ølet velberget på flaskene?
 
Ascorbinsyre er også en mulighet, men vet ikke om det er nødvendig
Ikke prøvd selv enda

Dosering: 0,5g/10L

Kan kanskje tilsettes sammen med siste tørrhumla
 
Fyll flaska hele veien opp
Sukkerbiter er en god vei å gå
Gjør som @loebrygg skriver. Faktisk vil jeg påstå at det er helt essensielt for å unngå oksidasjon.

Fyll fra bunn med tappestav, prøv å være litt forsiktig i starten av hver flaske. Sett fylleren i kanten på tuten for å fylle halsen. Har hatt tilsvarende øl som har holdt seg i 6 måneder med denne metoden.

@Finn Berger har selvfølgelig laget en fin tråd på temaet :D

Tråd 'Fylle flaska helt opp?' https://forum.norbrygg.no/threads/fylle-flaska-helt-opp.45017/
 
Brewshop har også oksygenabsorberende korker https://brewshop.no/produkt/tapping...mm-lys-bla-100stk-oksygen-absorberende-korker
Hvor bra det egentlig funker vet jeg ikke. Jeg har ikke hatt behov for hverken det eller Vit-C når jeg har fylt flaska helt opp. Ofte har det gått bra å fylle nesten helt opp også, men så tror jeg ikke jeg har brukt slike mengder tørrhumle før
Jeg har lest at de korkene der suger opp aromastoffer fra ølet, også - og at de egnetlig ikke har noen effekt.

I denne tråden forteller trådstarter om et interessant eksperiment med 3 flasker. To blei fylt til normalt nivå, og den ene blei korka med en okygenabsorberende kork, den endre med en vanlig. Den tredje flaska blei fylt helt opp, og korka med en oksygenabsorberende kork. Konklusjonen hans var at det ikke spilte noen rolle hvilken type kork som blei brukt. Derimot hadde fyllingsgraden betydning.

Det stemmer med hva jeg ville forvente:).
 
Takk for gode råd. Prøver meg på å fylle flaskene helt opp som beskrevet, men dropper ascorbinsyre og oksygenabsorberende korker.
Tørrhumlen skal ifølge oppskriften tilsettes så sent som dag 9. Kan det være en fordel å tilsette denne tidligere, mens det pågår noe gjæring? Tenker også å droppe cold crashen.
 
Takk for gode råd. Prøver meg på å fylle flaskene helt opp som beskrevet, men dropper ascorbinsyre og oksygenabsorberende korker.
Tørrhumlen skal ifølge oppskriften tilsettes så sent som dag 9. Kan det være en fordel å tilsette denne tidligere, mens det pågår noe gjæring? Tenker også å droppe cold crashen.

Cold crash ville jeg absolutt droppet hvis ikke du har en god metode får hindre oksygen ingress
 
Jeg har lest at de korkene der suger opp aromastoffer fra ølet, også - og at de egnetlig ikke har noen effekt.

I denne tråden forteller trådstarter om et interessant eksperiment med 3 flasker. To blei fylt til normalt nivå, og den ene blei korka med en okygenabsorberende kork, den endre med en vanlig. Den tredje flaska blei fylt helt opp, og korka med en oksygenabsorberende kork. Konklusjonen hans var at det ikke spilte noen rolle hvilken type kork som blei brukt. Derimot hadde fyllingsgraden betydning.

Det stemmer med hva jeg ville forvente:).

Det var voldsomt til utgjæring på 001 da (1.062)
IPA med kun TF MO. Tørrhumla etter 5 dager med Mosaic, sg: 1.007
Dag 8, Columbus og tappa i dag etter 12 dager.

Hopcreep eksisterer ikke i min verden, men 4 halvlitere fikk kun en sukkerbit + en brusflaske uten sukker
Resten går på fat og karboneres kunstig, bare sånn for sikkerhetsskyld

Kan legge til at den smakte meget bra. Lysere enn forventet, Crisp MO tror jeg er litt mørkere

Vis vedlegget 59999

Egentlig skulle jeg bare undersøke om jeg fortsatt er velsignet fra hop creep, og det ser det ut som jeg er,
men jeg er også velsignet fra oksidasjon hvis jeg fyller flaska helt opp :)
Lukta nydelig og smakte til og med god varm. Ser frem til et kaldt glass i kveld
 

Vedlegg

  • _DSC5626.jpg
    _DSC5626.jpg
    1 MB · Sett: 27
  • _DSC5629.jpg
    _DSC5629.jpg
    687,6 KB · Sett: 27
Egentlig skulle jeg bare undersøke om jeg fortsatt er velsignet fra hop creep, og det ser det ut som jeg er,
men jeg er også velsignet fra oksidasjon hvis jeg fyller flaska helt opp :)
Lukta nydelig og smakte til og med god varm. Ser frem til et kaldt glass i kveld
Det er nærmest creepy at du stadig unngår hop creep:).

Har du bare humle fra Bryggselv i nitrogenposer? Det virker ikke som noen veldig rimelig hypotese at det skulle kunne ha noe med det å gjøre, men det er veldig snålt at du går klar.
 
Tilbake
Topp