Stikke om?

Oddlo

 
Har et lite dilemma ikveld. Reiser bort imorgen og jeg har et øl som står i gjæringsdunken. Det har gått fra OG 60 til 20 på 12 dager. Fremdeles er det 2 plopp i minuttet. Det jeg lurer på er om jeg skal stikke om til fat nå og la det stå frem mot jul, eller om jeg skal la det stå på gjæringsdunken til jeg kommer hjem om ca 17 dager. Noen tips?? :ber:
 
Siden du stikker om til fat så kan du jo bestemme deg for å gjøre dette allerede nå. Du vil riktignok få litt mer gjærslam i fatet men det tappes som regel ganske fort ut.
 
Hvordan er det når man stikker om til omstikkingskar - hvor lenge kan ølet stå slik?
nemlig et øl stående på omstikkingskar nå og det har stått slik i snart to uker. Er det i lengste laget, eller spiller det ingen rolle?
 
Hvis ølet er helt ferdiggjæret når det stikkes om, så vil det knapt dannes mere CO2 som på en måte forhindrer ølet i å oksideres. Jeg ville ikke latt det stå så lenge, og foretrekker egentlig å ikke stikke om i det hele tatt, eller å stikke om når gjæringen avtar, men ikke har avtatt helt ennå. Robert: det kán bli i lengste laget, alt etter hvor langt ølet har vært gjæret ut før omstikking. Uansett kan du tappe til fat eller flasker nå, for det er ikke direkte vits i å vente ennå lengre, så lenge det ikke er snakk om f eks kaldlagring av undergjæret øl du driver med nå.
 
hmm.. Så det er altså fare for oksidering ved at ølet blir stående for lenge på omstikkingskaret? Det var dårlig nytt - men kanskje det forklarer bi-smaken på det forrige brygget.
Problemet er igrunnen at vi venter på fatene (bestilt før helgen) til å tappe over på... Regner med å ha det i hus ila uka ,men det er kanskje litt i seneste laget det da, forstår jeg...

Ok, takker for nok engang nyttige tips!
 
Når du får fatene så kan jeg nærmest love deg at du aldri mer kommer til å stikke om ølet i et mellomkar ;). Da går det rett fra gjæringskar skvup ned i fatan! :)
 
Hvorfor det ? Er det ikke en grei øvelse å gjøre for å "filtrere" brygget også, da? - dog, ingenting er bedre enn om vi kan slippe :)
Er det forresten riktig oppfattet at ølet kan oksideres ved at det står (for lenge) på omstikkingskaret?
 
Det er riktig oppfattet. Jeg pleier bare å la ølet stå lengre i første gjæringsdunk slik at alt av grums likevel felles ut, og så bruker jeg hevert som tapper ut øl fra rett over grumset slik at veldig lite av det havner i fatet. Mener at bl a Gahr gjør det samme. Hvis du likevel vil stikke om til et annet kar etter hovedgjæring, gjør det i så fall før det er helt ferdiggjæret slik at ølet kan danne nok CO2 til å ha over ølets overflate.
 
God oppklaring - takker!
Alltid trodd at faren var større for at cellemembran skulle sprekke om det stod for lenge ved 1. gjæring.
 
Det stemmer Eduard. Jeg pleide å stikke om før, men opplever at ølene mine er renere og modner fortere om jeg lar dem stå to uker i primærdunken (for ale, lenger for lager) i stedet. Autolyse (celler som sprekker) er ikke et problem om gjæren var ved god helse til å begynne med, og at den blir behandlet rett (temperatur, næring, oksygen). Om du synes du får for mye gjær med deg i fatet, kan du bruke et klarningsmiddel (isinglass er bra) som bunnfeller gjæren. Enten i gjæringskaret (særlig hvis du skal flasketappe ølet), eller rett i fatet.

Jeg stikker dog om hvis jeg skal tørrhumle. Da lar jeg ølet gjære ferdig på primærdunken, og stikker om med tørrhumle i et sekundærkar. Dette lar jeg stå i en til to uker.
 
Ved bruk av fat - vil man ikke oppleve det samme som ved bruk av flaske? Altså hvis man rister og/eller tømmer/tapper kan lett sedimentene fra bunnen blande seg med ølet?
 
Jo, det kan man oppleve. Derfor er det viktig å sørge for at du tar med minst mulig av grumset til fatet, og at det ved den tiden er godt nok utgjæret. Ellers så kan man nok si at du får ut det som blir med i fatet ut ved første tapping. Jeg pleier å ha fatene i ro i kegeratoren og det blir fort klart øl fra kranene. Og ellers så driver man jo ikke med ettergjæring på fat. Ettergjæring er jo årsaken til at man alltids har bunnfall i flaskegjæret øl.
 
ah I see - men når sørger man da for at det dannes kullsyre? Vet jo at det er mulig å tilsette kunstig, men foretrekker at det dannes naturlig. Gjør man det i sekundærkaret da kanskje, ved omstikkingen?
 
Aha, ja, der var vi kanskje ikke på en linje ;). Jeg tilsetter kullsyre fra CO2-flaske for å danne ønsket kullsyrenivå. Nettopp for å unngå mere (gjær-)grums i fatene og fordi det ellers fungerer ganske så beleilig. Jeg bruker samme trykk for å kullsyresette fatene som jeg bruker til tapping så da blir det lite fikling.

Tyske hjemmebryggere, spesielt de som strever etter å brygge etter den tyske renhetsloven, foretrekker å fate ølet like før det er ferdiggjæret, slik at restsukkeret som ennå ikke er forgjæret vil stå får kullsyreoppbygning. Dette er ganske omstendelig og man må ha god rutine og erfaring for å time akkurat riktig. Merk at dersom de la ølet gjære helt ut så bruker de heller en primer i fatet. Det kan da selvfølgelig ikke være sukker (for det er mot renhetsloven) så da bruker de nedfryst og oppkokt vørter fra et tidligere brygg.

Mye styr om intet, spør du meg. Ølet blir godt når man trykksetter det med CO2 og du får renest øl.  >:D
 
Jeg ettergjærer ofte på fat. Om man tilsetter isinglass når man tapper øl på fatet, vil gjæren flokkulere fint, og det blir lettere å tappe ut bunnfallet raskt med de første glassene.
 
aha - er det slik det fungerer? Bunnfallet vil bli trekt ut ved de første tappingene? Det er jo knall! :D
 
Tilbake
Topp