Stopp i gjæring.

Vi har nå satt vår første batch med maltekstrakt.
Vi har satt en weissbier.
Etter en dag så sluttet det å ploppe i gjælåsen. Hva gjør vi nå?

Ingenting, bortsett fra å vente til ølet er ferdig gjæret. Søk evt. etter "plopping" på forumet hvis ventetiden blir for lang.

Ok, har lest litt rundt på forumet.
Men finner ingen gode svar/forslag på hvorfor ploppingen ga seg så fort.

Det er fordi co2 forsvinner ut andre steder enn gjennom gjærlåsen din.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har stått siden fredag.
Gjærdunken er helt ny og ny gjærlås. Lokket sitter skikkelig på.
Det blir litt trykk i dunken, for lokket hever seg.
Når jeg da trykker på lokket, så bobler det godt i gjærlåsen.

Not to worry. Jeg opplevde for første gang (batch 12) at det ikke ploppet i gjærlåsen i det heletatt. Målte før jeg flasket og det var gjæret ned dit det skulle.

Min første batch sluttet å "ploppe" etter 4 - 5 dager...og endte opp slik den skulle. Plopping er spennende, men såvidt jeg forstår er det ikke noe man bør henge seg for mye opp i. :)

Er dere ikke sikre på hvor langt den har kommet vil måling av gravity kunne si noe om det.
Er gravity unormalt høy kan dere forsøke å vugge gjæren opp igjen samt heve temperaturen litt.
Mer info fra dere mht oppskrift ++ vil kunne gi bedre svar.

Er dere ikke sikre på hvor langt den har kommet vil måling av gravity kunne si noe om det.
Er gravity unormalt høy kan dere forsøke å vugge gjæren opp igjen samt heve temperaturen litt.
Mer info fra dere mht oppskrift ++ vil kunne gi bedre svar.
Hei.
Dette er som sagt første forsøk, så vi har ikke kommet så langt som å måle gravity. ( selv om vi har kjøpt refraktometer)
Etter å ha lest litt på forum, så skjønner vi at målinger vil hjelpe oss.

Målinger av sukkerinnhold er svært viktig og gir dere mye info. La det bli en rutine først som sist. Fulgte dere oppskriften så blir nok dette bra allikevel :) Lykke til videre :D

Tilbake
Topp