Stor Brygge tabbe...

vi flasket en pils nå på tirsdag å allt gikk etter planen og ølet ble satt til karbonering.Vi valgte å karbonere ølet i gjærskapet siden det va plass til.det som skjedde var at temp sensoren havnet utfor gjærskapet å varme elementet varmte skapet opp imot 50 gradet!! det jeg lurer på og antar ha skjedd at jeg drept all gjær som skaper kullsyre? eller har jeg laget bomber??

Mest sannsynlig drept gjæra. Det er ingen problemer å tilsette ny gjær. Oss har tilsatt sukker då me har funne sukkerlake i kjelen etter flasking av øl.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

åpnet en flaske og det fantes kullsyre faktisk,men ville dere åpnet alle flaskene og tilsatt gjær for en ny omgang me karbonering?

åpnet en flaske og det fantes kullsyre faktisk,men ville dere åpnet alle flaskene og tilsatt gjær for en ny omgang me karbonering?
Er der kullsyre hadde eg ikkje gjort noke nå, sjekk om ei veke. Er det for lite då hadde eg gjort noke

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Sist redigert:
Ikke noe problem å fikse denne tabben. Få tempen ned på 25 grader. Vent en uke eller to. Sjekk en flaske. Om det er for lite kullsyre, tilsetter du en LITEN mengde gjær på hver flaske og korker på nytt. Tilsett gjær med en desinfisert doseringssprøyte, eller om du bruker tørrgjær drysser du i noen få korn i hver flaske.

Takk for svarene. Har åpnet flaske nummer 2 og ølet smaker kanon godt men karboneringen er fortsatt veldig lav. Antakeligvis kommer jeg til å tilsette gjær hvis det ikke blir bedre. Spørsmålet er hvor mye gjær bør tilsettes?hvis jeg tilsetter litt mer gjær.og hvor kan jeg lese meg opp dette?det som må gjøres er vel egentlig en bakvendt Kreusening:)

etter litt undersøking fant jeg i Boken Yeast:fant jeg ut at kommersielle bryggerier tilsatt 1 million gjær celler per milliliter øl.eller er jeg helt på bærtur?

Sist redigert:
Tilbake
Topp