Store mengder sukker i oppskrift

Hei

Jeg lurer på om det er noen "tommelfinger-regel" eller slikt for hvor mye høyere OG man får med mye sukker?
Ser på ett kit fra ølbrygginjg.no, der det er 2kg sukker som skal tilsettes:
http://www.olbrygging.no/products/risen

Er jo ett kraftig brygg, men jeg lurer litt på hvor mye malt som er i denne oppskriften, om det er mye sukker for å veie opp for menger malt, eller om det bare er et must...

Skal sende de en forespørsel å spørre om menge malt i KIT, men lurer da bare på om det er noen regel for sukker :)

Christian

Ganske groteskt å selge eit slikt sett som russian imperial stout, og deretter be kunden kjøpe 2 kg sukker separat. Eit slikt sett er ikkje verdt stort, og talar nok ein gong i favør av å kjøpe malt, humle og gjær sjølv.

Nå er den riktig nok demerera sukker og OG 1.110, men du kan jo bytte ut halvparten med spraymalt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Ser de forventer FG: 1.019, 83% utgjæring
Det er for høy utgjæring for en Imperial Stout, ville nok kuttet ut litt sukker ja

Får kanskje tråle litt mer på oppskrifter-sjeksjonen å se om jeg finner noen der som er ferdige da, om det er såpass stor forskjell i pris... Blir jo litt ekstra dersom man må ha 2 kg demerara sukker ved siden av.

Ser de forventer FG: 1.019, 83% utgjæring
Det er for høy utgjæring for en Imperial Stout, ville nok kuttet ut litt sukker ja
Med så mye sukker blir jo total utgjæring en del høyere

Edit: du mener selvsagt at den BØR ha høyere fg, da er vi helt enige :) jeg ville ha ditcha sukkeret helt og bare brukt DME i stedet, så sterke og bitre(!) øl trenger litt høy FG

Sist redigert:
Nja, jeg ville nok hatt litt sukker
Demerera sukker i en Imperial Stout er godt det, men ikke for mye

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp