Julegått i Grainfather G30

P-K

Norbrygg-medlem
Hei. Skal prøve mitt første brygg i Grainfather G30 (første totalt og). Skal forsøke Julegått, selv om jeg innser at det nok ikke blir best før neste jul. Oppskriften er for 20 liter, men nå lurer jeg på hvor mye vann det skal være til koking og til skylling. Finne bare oppskrift til Brewfather. Kan denne regnes om?
Takknemlig for svar
 

Vedlegg

  • IMG_6522.png
    IMG_6522.png
    599,5 KB · Sett: 14
Har du investert i Brewfather (som det er verdt), er det enkelt å bytte til Grainfather.

Trykk her og velg Grainfather G30.
Screenshot_2023-11-18-21-21-33-65_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg

Tok er kjapt overslag.
3.5 L dødvolum, 6,1 kg malt som blandes med 2.7 liter pr. kg

Masken har absorbert ca 5 liter væske.

Litt avhengig av hvor du koker, kan du regne med ca 3 liter damp pr time. Så mister du ca 2 liter på trub og humle.

Tipper du skal ha:
20l meskevann
10-11l skyllevann

Du kan skylle til du har 25 liter i kjelen.
 
Har du investert i Brewfather (som det er verdt), er det enkelt å bytte til Grainfather.

Trykk her og velg Grainfather G30.
Vis vedlegget 65163

Tok er kjapt overslag.
3.5 L dødvolum, 6,1 kg malt som blandes med 2.7 liter pr. kg

Masken har absorbert ca 5 liter væske.

Litt avhengig av hvor du koker, kan du regne med ca 3 liter damp pr time. Så mister du ca 2 liter på trub og humle.

Tipper du skal ha:
20l meskevann
10-11l skyllevann

Du kan skylle til du har 25 liter i kjelen.
Hjertelig takk. Fant i app til Grainfather, at man kunne legge inn tall. Og kom frem til det samme som du
 
Grainfather appen er fin den, du kan styre bryggemaskinen derfra.

Du har lagt inn 90 minutter koketid. Det er ikke nødvendig, heller ikke orginal oppskrift har dette. Det gjør ikke noe om du koker i 90 min, du vil få litt mer karamellisert vørter. Endrer du til 60 min vil du se at vannmengden endrer seg.
 
Grainfather appen er fin den, du kan styre bryggemaskinen derfra.

Du har lagt inn 90 minutter koketid. Det er ikke nødvendig, heller ikke orginal oppskrift har dette. Det gjør ikke noe om du koker i 90 min, du vil få litt mer karamellisert vørter. Endrer du til 60 min vil du se at vannmengden endrer seg.
Hei. Det sto 90 min i oppskriften, derfor jeg la inn det. Aldri brygget før, så det må prøves frem og læres. Men morsomt. Og meget bra med et forum man kan søke råd i
Grainfather appen er fin den, du kan styre bryggemaskinen derfra.

Du har lagt inn 90 minutter koketid. Det er ikke nødvendig, heller ikke orginal oppskrift har dette. Det gjør ikke noe om du koker i 90 min, du vil få litt mer karamellisert vørter. Endrer du til 60 min vil du se at vannmengden endrer seg.
Hei. På det som fulgte med i settet står det 90 min, men det er sikkert ikke nødvendig
 

Vedlegg

  • IMG_6524.png
    IMG_6524.png
    672,7 KB · Sett: 14
Det fine med brygging er at det ofte finnes flere veier til målet. Jeg har begynt å koke i 30 minutter. Det har foreløpig fungert fint.

Hvordan gikk bryggingen?
 
Den gikk over all forventning. Brukte mengde vann som sto i Brewfather app, og kom da ut med 20.5 liter. OG var beregnet til 1.067, jeg kom på 1.066. Gravity før kok kom jeg ut 1.055, beregnet 1.055. Så kjempefornøyd, får bare håpe de smaker Tusen takk for hjelpen
 
Den gikk over all forventning. Brukte mengde vann som sto i Brewfather app, og kom da ut med 20.5 liter. OG var beregnet til 1.067, jeg kom på 1.066. Gravity før kok kom jeg ut 1.055, beregnet 1.055. Så kjempefornøyd, får bare håpe de smaker Tusen takk for hjelpen
Da har du et perfekt utgangspunkt for gjæringen som er viktigere enn bryggingen.
 
Tilbake
Topp