Stormgjæring og en skumfylt gjærlås

Satte kveld til julaften mitt første øl noensinne til gjæring (et pilsner-sett, ferdighumlet fra bryggselv). I stedet forå bruke lager-gjær, satte jeg ølet med california ale yeast fra whitelabs, litt for å forenkle temperaturkravet og forkorte gjæringstiden. Dette var et tips jeg fikk fra ansatte på bryggselv, så regner med at dette går greit.

Så til poenget; nå har stormhjæringen fylt gjærlåsen med skum og annet slagg to ganger. Er dette et stort problem? Blant annet med tanke på infeksjoner? Gjærlåsen ble vasket med star san og fylt med vodka. Har forøvrig brukt to pakker gjær, på anbefaling fra bryggselv.... Noen som har tips til en nybegynner?

Det har hendt meg også at det kommer rester opp i låsen, uten at ølet har tatt skade av det. Jeg har bare latt det være.

Jeg hadde litt problemer med å rengjøre låsen etter endt gjæring, og fant ut at en piperenser var tingen :)

La lokket ligge løst på karet de første 3-4 dagene så unngår du dette.. Evt ikke fyll veske i gjærlåsen før stormgjæringen er over.

Tilbake
Topp