Størrelse/form på kjøleboks til mesking

Hei!

Jeg er helt ny i ølbryggingens verden, og har foreløpig til gode å sette min første batch. Jeg har så langt kjøpt inn basisutstyr til å brygge ekstrakt, og tenkte å sette et 3kg Wiessbier-sett fra bryggselv.no i kveld.

Har jo hørt at disse settene ikke nødvendigvis blir så gode, og ønsker å sette i gang med "skikkelig" brygging så fort som mulig. Budsjettet er noe begrenset, men etter en god del research tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe en rimelig krabbekokerkjele og meske i kjøleboks. Tenker å mekke en kobbermanifold til denne selv.

Har inntrykk av at kjøleboks er gunstig mtp. å holde konstant mesketemperatur, samt høyere utbytte. Liker ikke tanken på å må "gjete" temperaturen ved BIAB og diverse ymse isolering. Synes egentlig det også virker enklere mtp. skylling vs. BIAB. Innvendinger på dette?

Uansett, for å komme til saken: Hvor stor kjøleboks bør jeg ha for å meske batcher på ca. 25 liter? Har sett på denne 34-literen fra bryggselv.no. Er denne stor nok? Og har formen noe å si om jeg skulle vurdere andre alternativ?

Om noen har forslag på rimeligere alternativ som kan skaffes i Trondheim tas dette i mot med takk!
 
Vi brygga 25 liter på en 34 liters igloo kjøleboks i ett års tid, med stort hell. Med en kobbermanifold i bunn, så funket det fint både til parti- og kontinuerlig skylling..
Den holder også fint på temperaturen..
 
Eg opplever ingen problem med temperaturfall ved biab. Mitt kokekar er isolert med ullpledd rundt sidene og ei pute over lokket. Eg varmar opp vatn til 69 grader, slår av plata, men har karet ståande der vidare, hiver i maltpose og malt. I det denne operasjonen er gjort er temperaturen falt 1-2 grader. Har aldri målt under 65 grader etter 60 min mesk, som oftast 66!

Du har framleis ikkje brygga éin batch, så gjer dette enkelt. Skal du fyrst kaste deg på utstyrsjaget, bør du heller legge pengane i temperaturkontroll under gjæringsforløpet.
 
Takker for alle svar!

Godt å høre. Mulig at jeg går for en 34 liters Igloo fra warnersbaatbu. Det var jo over 300 kroner forskjell totalt i forhold til bryggselv.no!

Jeg tar nok feil, men har mesking i kjøleboks framstår som like enkelt for meg. Liker som sagt ikke tanken på styret med diverse isolering, og med kjøleboks føler jeg at det blir en mer standardisert prosess... Ser jo at noen driver og ettervarmer og slikt.

Det er godt mulig at jeg har blitt litt fiksert på denne kjøleboks-metoden da, hehe. Åpen for flere innspill på dette.

Hva angår temperaturkontroll under gjæring har jeg gått til innkjøp av en UT-200 og et Wilfa varmeteppe på 60W. Gjæringskaret skal stå i kjelleren, men håper dette er en tilstrekkelig varmekilde. Har teipa temperatursensoren inntil karet og isolert med bobleplast for å best mulig måle temperaturen i karet. Virket ikke som dette er en mye brukt løsning, men i mangel på alternativer ble det slik i første omgang!
 
Tilbake
Topp