Størrelse på element

SturlaP

Norbrygg-medlem
Hei!

Etter mye frem og tilbake og mange gode råd her på forumet så har jeg bestemt meg for å årøve å lage meg en liten kompakt-HERMS. Har en 3 liters beholder som tåler opp til 120 grader, med lokk hvor det allerede er hull som kan passe både til kobberrør og til varmeelement.
Dette er mest et lite hobbyprosjekt, noe å drive med mens vørter gjærer og de karboneres i flasker.

Men så var det dette med element da. Siden det kun er snakk om 3 liter vann så er det jo begrenset hvor kraftig jeg trenger. Men de jeg finner er stort sett veldig 2000 w og oppover. I tillegg lurer jeg på dette med hvordan man best bygger dem inn.
Noen råd?

Avhengig av meskevolumet ditt trenger du en del effekt for å kunne varme opp mesken raskt (nok).
At det er en mini herms betyr ikke at du trenger mindre effekt for å varme et visst antall liter vann.

En slik søt liten pumpe kan nok fungere, og best med større dimensjon på HERMS coilen for mindre motstand,raskere hastighet på gjennomstrømningen.

Litt skeptisk til pumpen du linket til imidlertid, maks 60 grader og ingenting om "food safe" ?
Pumpen i linken under har jeg og flere andre her i forumet god erfaring med,prisen tatt i betraktning
http://www.ebay.com/itm/New-High-Qu...otsell-EP98-/131070438529?hash=item1e84682c81

Bruker den kun til resirkulering av vørter under stegmesk, den er ikke kraftig nok til effektiv whirlpool.

Avhengig av meskevolumet ditt trenger du en del effekt for å kunne varme opp mesken raskt (nok).
At det er en mini herms betyr ikke at du trenger mindre effekt for å varme et visst antall liter vann.

En slik søt liten pumpe kan nok fungere, og best med større dimensjon på HERMS coilen for mindre motstand,raskere hastighet på gjennomstrømningen.

Litt skeptisk til pumpen du linket til imidlertid, maks 60 grader og ingenting om "food safe" ?
Pumpen i linken under har jeg og flere andre her i forumet god erfaring med,prisen tatt i betraktning
http://www.ebay.com/itm/New-High-Qu...otsell-EP98-/131070438529?hash=item1e84682c81

Bruker den kun til resirkulering av vørter under stegmesk, den er ikke kraftig nok til effektiv whirlpool.
Takk! Fant den pumpen du linker til fire millisekunder etter at jeg hadde postet spørsmålet i sted :) Bestiller den.

Når det gjelder elementet så tenker jeg ikke bruke den til å varme opp mesken fra bunn. Tenkte å varme den opp til mesketemperatur og så bruke HERMSen kun til å holde den der og eventuelt øke noen grader for stegmesking. Men det du skriver gjelder vel kanskje uansett? Termodynamikk er ikke min sterke side.
Har du forresten noen råd om hvordan et slikt element kan bygges inn?

I mitt bryggeri som er en isolert kjele på 39 liter der jeg typisk brygger til 25l i gjæringskaret trengs knapt noen tilførsel av varme under et meskesteg, hender jeg bruker 200-300 watt dersom jeg rører og lokket er av.

For stegmesking så bør det være en temperatur økning på 1 grad minuttet eller litt bedre, for dette trenger mitt oppsett minimum 2kw, helst 3kw.

Det er mange tråder om hvordan dette kan bygges, f.eks i denne tråden er det flere bilder av forskjellige løsninger
https://forum.norbrygg.no/threads/diskusjon-om-forskjellige-herms-losninger.24791/page-3#post-259016

Her er også en annen link til et byggeprosjekt som kan gi inspirasjon, men jeg ville sjekket at alle komponenter og plastmaterialer er sikre å bruke iht. matsikkerhet under de temperaturene de skal operere.
http://onlinebrewingsupplies.com/docs/HERMIT-HX build.pdf

I mitt bryggeri som er en isolert kjele på 39 liter der jeg typisk brygger til 25l i gjæringskaret trengs knapt noen tilførsel av varme under et meskesteg, hender jeg bruker 200-300 watt dersom jeg rører og lokket er av.

For stegmesking så bør det være en temperatur økning på 1 grad minuttet eller litt bedre, for dette trenger mitt oppsett minimum 2kw, helst 3kw.

Det er mange tråder om hvordan dette kan bygges, f.eks i denne tråden er det flere bilder av forskjellige løsninger
https://forum.norbrygg.no/threads/diskusjon-om-forskjellige-herms-losninger.24791/page-3#post-259016

Her er også en annen link til et byggeprosjekt som kan gi inspirasjon, men jeg ville sjekket at alle komponenter og plastmaterialer er sikre å bruke iht. matsikkerhet under de temperaturene de skal operere.
http://onlinebrewingsupplies.com/docs/HERMIT-HX build.pdf
Ja mye bra i de linkene, men jeg greier altså ikke å finne godt beskrevet hva man bruker til å bygge inn elektronikken i varmeelementet. Sikker bare jeg som ikke skjønner hva jeg skal se etter. Har funnet noen veldig kompliserte oppskrifter på dette men tror ikke jeg trenger noe så omfattende.

Du bygger ikke elektronikk inn i varmeelementet. Varmeelementet har strøm inn - og det er det hele. Plugger du den rett i veggen, står den på Max som garantert vil være overkill. Du plugger derfor denne via en eller annen form for Regulator. Jeg bruker her en liten PID boks med støpsel som styrer varmepådraget. PID'en skruer elementet av og på i korte intervaller, samt at PID'en selv bestemmer hvilken effekt (% av Max) den gir. Dette endres gjerne for hver gang elementet skrus på.

Du bygger ikke elektronikk inn i varmeelementet. Varmeelementet har strøm inn - og det er det hele. Plugger du den rett i veggen, står den på Max som garantert vil være overkill. Du plugger derfor denne via en eller annen form for Regulator. Jeg bruker her en liten PID boks med støpsel som styrer varmepådraget. PID'en skruer elementet av og på i korte intervaller, samt at PID'en selv bestemmer hvilken effekt (% av Max) den gir. Dette endres gjerne for hver gang elementet skrus på.
Takk for svar! Men så vidt jeg ser så pleier de fleste å bygge inn bakenden av elementet i noe. Antageligvis for å gjøre det så vanntett som mulig.

Man skjermer kontaktene etter beste evne, men altså ingen elektroniske komponenter...

For å gjøre det vanntett og "fingertett" ja. Hvis du av en eller annen grunn klarer å klaske på en finger på hver pol så er det 230V gjennom hånden, ubehagelig for å si det mildt. En stor splash vann over der vil også kortslutte oppsettet.

Tilbake
Topp