Stort temperaturfall under stormgjæring

gle1

Norbrygg-medlem
Etter et lite uhell, så sank temperaturen fra 19 til 6 grader under stormgjæringen(etter ca 12 timer). Har nå fått skrudd opp temperaturen igjen. Men kan jeg forvente at gjæren våkner til live igjen?

Umulig å si, men det er jo en gjær som ofte tåler litt juling.
Men si meg - hadde ikke du en lignende feil, men da med høy temp. for et år siden?
Hvordan gikk det?

Umulig å si, men det er jo en gjær som ofte tåler litt juling.
Men si meg - hadde ikke du en lignende feil, men da med høy temp. for et år siden?
Hvordan gikk det?
Det stemmer det. Satte bort noen øl for å sende til dømming, men de ble glemt bort med tiden. For en normal gane, så smakte ølet bra. Jeg slo meg til ro med at det meste av sukkeret var hentet ut de første 15min, før tempen rakk å bli veldig høy. At temperaturen ble opp imot 90 grader, fungerte vel nærmest som en utmesk. Fikk også bekreftet at Belle Saison gjæren til Lallemand er en ekstrem gjær.

Etter 6 dager, så er SG 1011. Dermed kan man vel konkludere med at et temperaturfall midt i stormgjæringen har ingenting å si :)

Etter 6 dager, så er SG 1011. Dermed kan man vel konkludere med at et temperaturfall midt i stormgjæringen har ingenting å si :)

Jeg vil gjerne høre hele historien før jeg er villig til å gjøre det der til en del av bryggerutinene mine:D.

Jeg vil gjerne høre hele historien før jeg er villig til å gjøre det der til en del av bryggerutinene mine:D.
Len deg godt tilbake i datastolen...

Jeg har en billigversjon av Stc1000 i gjæringsskapet ute(på vinterstid), som styrer en frostvakt. Skulle egentlig bare øke tempen 1 grad, men klarte også å endre den til kjølemodus. Så da sto den ute i 5 grader, uten noe varmekilde i godt 1 døgn før jeg oppdaget det.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Len deg godt tilbake i datastolen...

Jeg har en billigversjon av Stc1000 i gjæringsskapet ute(på vinterstid), som styrer en frostvakt. Skulle egentlig bare øke tempen 1 grad, men klarte også å endre den til kjølemodus. Så da sto den ute i 5 grader, uten noe varmekilde i godt 1 døgn før jeg oppdaget det.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

OK, takk - da vet jeg hva jeg eventuelt skal gjøre:). Men jeg må lære å uttrykke meg klarere: Det jeg tenkte på, var egentlig fortsettelsen, helt fram til den dramatiske finalen der ølet forsvinner ned i ditt indre.

Teorien sier at sånne brå temperaturendringer påfører gjæren alvorlige traumer som den reagerer på gjennom å skille ut "temperatursjokkproteiner". Dette har jeg fra "Yeast" av White og Zainasheff (s.97). De sier ikke direkte at dette har betydning for smaken. Men ellers er det jo overalt masse å høre om hvor nødvendig det er å unngå temperatursvingninger. Så jeg er nysgjerrig på hvordan dette ølet ditt blir. Men at du har fått god utgjæring, er sikkert et godt tegn:).

OK, takk - da vet jeg hva jeg eventuelt skal gjøre:). Men jeg må lære å uttrykke meg klarere: Det jeg tenkte på, var egentlig fortsettelsen, helt fram til den dramatiske finalen der ølet forsvinner ned i ditt indre.

Teorien sier at sånne brå temperaturendringer påfører gjæren alvorlige traumer som den reagerer på gjennom å skille ut "temperatursjokkproteiner". Dette har jeg fra "Yeast" av White og Zainasheff (s.97). De sier ikke direkte at dette har betydning for smaken. Men ellers er det jo overalt masse å høre om hvor nødvendig det er å unngå temperatursvingninger. Så jeg er nysgjerrig på hvordan dette ølet ditt blir. Men at du har fått god utgjæring, er sikkert et godt tegn:).
Forsetter et vanlig gjæringsforløp. Skal tørrhumles imorgen, og stå 1 uke til før den coldcrashes. Tror ikke eventuelle usmaker kommer frem, for det er en velhumlet IPA. Satte heldigvis IPAen ute, og Weissen inne.

Forsetter et vanlig gjæringsforløp. Skal tørrhumles imorgen, og stå 1 uke til før den coldcrashes. Tror ikke eventuelle usmaker kommer frem, for det er en velhumlet IPA. Satte heldigvis IPAen ute, og Weissen inne.

Jeg har da greidd å brygge temmelig udrikkelig IPA, også:D. (Jeg får til det meste av sånt!) Da var problemet fusel - men det skulle du jo kunne kjenne godt nå også, om du har fått det.

- hvilket forresten minner meg på at jeg må se og få helt ut en dunk med fuseløl fra før jul, en 7 sorter der temperaturen gikk amok andre veien:(.

Har skjedd med ein DIPA hjå meg. STC-1000 tok kveld og gjæringskapet berre kjølte. Når eg fekk varma opp igjen fortsatte us-05 å gjære som om ingenting var hendt. Det er ein robust gjær som også fungerar på låge temperaturar, kansje ned mot 14-15 grader.

At det ikkje er noko å kopiere for ettertiden kan være så, men ølet vil nok ikkje ta spesiellt skade av ein liten pause som det her.

14-15C er blitt brukt flere ganger på 05 her.
Ved 13 kan det se ut som den roer seg litt.
Er ikke spesiellt redd for en snartur nedover.
Mener Borander brukte den med godt resultat nede på 10C.

En dropp ned til 4C med 34/70 har også gått fint.
"Temperatursjokkproteinene" kunne ikke kjennes i den pilsen.

Jeg skal faktisk brygge et øl i dag med det formålet om å senke temperaturen ca 4-5 grader etter at det meste av smaksbildet er satt, dvs før krausen er borte.

Neida. Overgjæret. Skal være fenolsk men vil ikke ha den stående så varmt over lengre tid. Eksperiment.

Jeg hadde satt en Svartediket til gjæring, bruker UT-200 med isolert kasse i kjølerom, og Petit varmeplate under. Satte den til gjæring onsdag i romjula og sjekket bøtta kvelden etter og så at det var aktivitet i bøtta. Fredag reiste vi på nyttårstur og kom hjem søndag kveld. DA oppdaget jeg at stikken til varmeplata ikke stod i. Temp. var 11,5 i stedet for de 18 jeg hadde stilt inn. Det er vel stormgjæringa som har holdt temp oppe, for det er 7 grader i kjølerommet. Dagen etter var temp oppe i 18, og nå etter enda halvannen uke er SG 1010, OG var 1060 så det virker som dette har gått bra. Men jeg husker nok å sette i støpselet i fremtiden.

Tilbake
Topp