Stout og farge, trenger litt hjelp

Aleksander_B

Norbrygg-medlem
Heisann godtfolk.

Madammen ønsker å brygge en stout, og etter en kveld med Clone Brews 2ed. bestemte hun seg for Murphy's irish Stout.

Oppskriften skal inneholde følgende fermentables:
2,8 kg Pale malt
0,25 kg Roasted Barley
0,17 kg Sjokolade malt
0,11 kg Caramel/crystal 60L (Kommer til å bruke 120L siden det er det jeg har hjemme)
0,18 kg råsukker/melassesukker

Ifølge boka skal SRM være 77. Men hos beersmith blir SRM 30,2.

Hva er galt? Oppskriften, SRM oppgitt i boka?

77 SRM er jo VEEELDIG mye... Skulle bli noe sånt som 150 EBC Mulig det er en EBC - SRM forvirring ute og går.
30,2 SRM er nesten 60 EBC, og det er ganske mørkt.

Satt faktisk å prøvde forskjellinge stout i går med tanke på å prøve å brygge ein erketypisk dry stout. Fant ut at eg foretrakk Murphys stout over en del andre, og tenkte derfor å lage eit innlegg med spørsmål om noken hadde ein bra clone oppskrift, men her kjem det jo på sølvfat. Takk Aleksander!

Kor mange liter var den oppskrifta til? OG, FG humling?

om det er fleire som har og vil dele andre versjoner av oppskrift på murphys, så blir det tatt godt imot.

Hvor mange liter og hvilken OG?
Hvilken EBC (eller L) har du på roasted barley og sjokolade malt i BeerSmith i oppskriften?

Heisann godtfolk.

Madammen ønsker å brygge en stout, og etter en kveld med Clone Brews 2ed. bestemte hun seg for Murphy's irish Stout.

Oppskriften skal inneholde følgende fermentables:
2,8 kg Pale malt
0,25 kg Roasted Barley
0,17 kg Sjokolade malt
0,11 kg Caramel/crystal 60L (Kommer til å bruke 120L siden det er det jeg har hjemme)
0,18 kg råsukker/melassesukker

Ifølge boka skal SRM være 77. Men hos beersmith blir SRM 30,2.

Hva er galt? Oppskriften, SRM oppgitt i boka?

Tenkte at jeg vil informere om at denne ble veldig vellykket. Det kan jo være noen ser på denne tråden i fremtiden, og da vil jeg anbefale å prøve denne oppskriften! I min variant glemte jeg sukkeret og gjærnæring så den ble vel heller "sweet stout" i stedet for dry, men det funka kjempebra likevel.

Tilbake
Topp