Hjelp! Engelsk IPA og meskeprosess

Hei alle sammen,

Lovet å komme med en oppdatering etter forsøk på få opp effektiviteten.
På Brew House efficiency oppnådde jeg 80%!

Mesket med 47L vann og hadde virkelig troa denne gangen så jeg justerte ned maltmengden til 9,5kg Pale malt og 1kg crystal 30L.
65°C i ca. 70min og økte til 76°C for utmesk i 10min. Kontinuerlig resirkulering hele tiden med pumpe med utløp under falsk bunn.
Deretter tappet jeg av all vørteren til gjeringsdunk, tilsatte 15 liter skyllevann på ca. 80°C (opp til nivå under falsk bunn!) og resirkulerte dette i ca. 15 min ved å holde i slangen og dynke kornet ved å bevege slangen.

Før kok ga dette en SG på 1.055 og etter kok en OG på 1.062.
Utbytte ca. 40 liter, men slet med mye trub og nøyde meg med to g.dunker med 18L hver (skal på fat).

Vil påstå at dødvolum ikke har noe å si på et oppsett som jeg har, men skylling/spargeing må tilpasses utstyret.
Enzymene resirkuleres rundt hele tiden, samtidig som jeg passet på å kværne kornet ekstra godt (hele "husks" men hvert korn delt i mange biter).
Uansett får jeg plenty ut av kornet nå, har et superkompakt bryggeri og kan korte ned bryggetiden betraktelig og brygge 35 - 75 liter på.

Jon
 
Så bra! Veldig nyttig med oppdatering slik at erfaringer og hva som fungerer deles. Mange burde følge ditt eksempel og oppdatere med hva som ble resultatet og løsning, ofte er det bare problemet og diskusjonen rundt dette som står og hva resultatet ble mangler.
Tommel opp !
 
Tilbake
Topp