Strømforbruk/kostnader ved speidelbrygging.

VBentestuen

Norbrygg-medlem
Har lagt bak meg en vinter med unormalt høye strømutgifter.
Er usikker på om jeg har fyrt ekstra mye denne vinteren, eller om min 20 l Speidel kan ha noe med saken å gjøre. Tidligere brukte jeg kervel komfyr til bryggingen. Kervel platen gir jo konstant wattstyrke. Speidelen går av og på. Mener å ha hørt at det på sikt gir høyere forbruk(bruker mer strøm i oppstarten).
Speidelen blir benyttet i snitt 3 ganger i måneden.
Tror neppe den har stor betydning på utgiftene, men det ville vært interessant med noen tanker rundt hva " ett ordinært" Speidel brygg ligger på. Noen som har gjort noen kalkulasjoner på dette?

Jeg kan ikke skjønne at det skulle gi høyere forbruk om varmen slås av og på eller ikke. Energibruket går uansett til å varme vann og til å koke bort (fordampe) en liter eller to. Jeg brygger ca 25 l om gangen. Et grovt overslag over mitt energiforbruk vil være ca 2 kW i ca 4- 5 timer dvs i underkant av 10 kWh pr brygg. Jeg har isolert alle deler av systemet mitt. Uten isolasjon vil det kanskje gå litt mer. Jeg kan ikke tenke meg at du med en 20 l Speidel kan bruke mer enn 10 kWh pr brygg. Det er nok ikke dette som forårsaker stor strømregning.

At Speidelen skrur seg av og på, er ikke særlig relevant.

Spørsmålet blir vel hvor lenge den står på totalt i løpet av ett brygg.. jeg aner ikke, men kanskje det er ca 4 timer med full guffe?

I såfall;
50liter'n: 3246W x 4t = 12,984kWh => x 0.9kr/kWh* = ca 11,7kr pr brygg
20liter'n: 2023W x 4t = 8,092kWh =>  x 0.9kr/kWh* = ca 7,3kr pr brygg

*varierer såklart. Tok ett ca tall for de fleste, med kraftpris, nettleie og avgifter.
Petimetre kan se her; http://www.ssb.no/elkraftpris

Bruker du den 20liter'n tre ganger i måneden, så svir sansynligvis av mellom 250 og 300kr i året ;)

Det er isåfall motorer som du tenker på som bruker ekstra i oppstarten, men det er ingen i en normal husstand som behøver tenke på det, vi har ikke så store motorer.
Angående strømutgifter er de allerede nok utredet her.

Takk for gode svar. Får gå til innkjøp av en energimåler så jeg får funnet syndern.
Var i mange år en ivrig saltvannsakvarist. Og flere i miljøet der hadde. Funnet ut at metal hqi lampene vi bruker benytter mer strøm i oppstarten. Trodde de kunne sammenliknes med varmeelement?

Antar problemet da var at sikringene røyk p.g.a startstrømmen? I såfall kan man endre sikringstypen til en med bedre egnet utløserkurve.
Prismessig kan man se helt bort fra denne lille peek'en, eneste problemet jeg kan tenke meg ut over at sikringen ryker, måtte være støy/reaktiv effekt på nettet. Men kan ikke se for meg at det skulle være noe stort problem..

For Speidelen sin del, er motorene ørsmå og uten stort moment, så de har nok en veldig fin startstrøm.
(Varmeelementene gir ikke høy startstrøm)

VBentestuen skrev:
Takk for gode svar. Får gå til innkjøp av en energimåler så jeg får funnet syndern.
Var i mange år en ivrig saltvannsakvarist. Og flere i miljøet der hadde. Funnet ut at metal hqi lampene vi bruker benytter mer strøm i oppstarten. Trodde de kunne sammenliknes med varmeelement?
Glødelamper har veldi høy startstrøm, i noen millisekunder, startstrømme på en pære som står ute i kulda kan være så høt at den ryker, derfor er det egne utelyspærer, eller signallyspærer som Osram kaller de, så det er riktig at det trekkes mer i starten,  men det gir ikke utslag på regningen

Tilbake
Topp