Bygging
Det er flere måter å sette sammen delene på, jeg starter med tempsensoren. Bøyer til beina slik at selve sensoren blir stående på kanten av batteriholderen. Fester den med en dæsj smeltelim.
Jeg lodder ledninger på de tre beina, og isolerer med krympestrømper.
ESP'en krever to tilkoblinger med +3,3v, så jeg avisolerer et lite område både på den ledningen som går til + på sensor og den som kommer fra + på batteriholderen og lodder dem sammen. Samtidig lodder jeg på motstanden på 4,7k og isolerer med en krympestrømpe.
Før jeg begynner å lodde på selve ESP'en isolerer jeg sidene på 'boksen' som skjuler elektronikken med elektrotape. Den er i metall og det er veldig fort gjort at det blir kontakt med en av ledningene ettersom loddepunktene ligger så nær. Den andre enden av motstanden lodder jeg på GPIO4 sammen med signal-ledningen fra sensoren. De to +ledningene loddes på henholdsvis VCC og EN. Enden på den svarte jord-ledningen avisoleres litt mer slik at den kan gå ned i GND, bøyes over mot GPIO15 og loddes på begge punktene. Til slutt loddes en ledning mellom RST og GPIO16. Jeg fester små biter av krympestrømper på hver ledning mot loddepunktet for ekstra isolasjon, isolasjonen på ledningen smelter ofte litt under loddingen. Ledningene blir også stivere rundt loddepunktet, noe som gjør at de tåler mer.
Til slutt fester jeg ESP'en til batteriholderen med smeltelim, både for å isolere +-punktet på batteriholderen og for å gjøre hele konstruksjonen mer solid og stabil.
Da er det bare å sette i batteriet og håpe at det dukker opp noe på Thingspeak etterhvert...
Lykke til!