Stuck fermentation = flaskebomber?

Har en IIPA på gang, OG 1096 og estimert FG var 1024 med 1028 London ale, som skal ha en attenuation på 73-77%. Etter 10 dager er jeg støkk på SG 1030, som er en attenuation på 69%. Jeg var nok litt dårlig på luftinga (både mesk og gjæringstemperatur skal være ok).

MAO er det jo mer gjærbart sukker igjen (sant?). Men det hjelper ikke å tilsette mer gjær hvis det er oksygenet det skorter på?

MEN, hvis det siste er tilfellet, hvordan får jeg da flaskekarbonert? Hvis det ikke har noe for seg å tilsette gjær nå, hjelper det vel heller ikke å tilsette gjær før flasking?

OG, hvis det forstatt er mer gjærbart sukker i vørteren, burde jeg tilsette mindre karboneringssukker, for å slippe flaskebomber?

Lettere forvirret her. På forhånd takk!
 
Hvis du har hatt stabil FG noen dager ville jeg tatt sjangsen og tilsatt karboneringssukker som vanlig og flasket uten å tilsette mere gjær.
Tvilsomt om gjæren klarer å fordøye mere sukker fra vørteren når den har stoppet spisingen i vørteren.
Men kan være greit å løfte forsiktig på en kapsel etter noen dager bare for å teste. Det går fint an å løfte bittelitt slik at du hører om det er mye karbonert, samtidig som at korken blir tett når du slipper taket.
 
Hvis est FG skulle vært 1.024 og du nå har 1.030 så er det nok ikke så stor fare for flaskebomber. Vi lagde en sinterklaas en gang med est FG på 1.008. Denne stoppa opp på 1.024 så vi flasket da. Det vi ikke visste var at den da plutselig ettergjæret pga sukkeret i flaskene og dro seg ned til 1.012. Ble ikke no flaskebomber, men bare veldig mye kullsyre.

Så evt kunne du laget en sukkerlake med bittelitt sukker og prøvd å ha oppi for å se om den starter gjæringa igjen, evt bare flaske
 
Tilbake
Topp