Styring av gjæring via smarthjem (TiltBridge & HomeSeer)!

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Ville bare si at det lar seg gjøre å hente ut data fra Tilt -> tiltbridge (esp32) -> Mqtt -> Smarthjem som HomeSeer, Home Assistant og sikkert flere.
Jeg har laget events i HomeSeer som styrer hele gjæringsforløpet basert på SG og ikke dager. Mail ved ønsket hendelse. Eneste ekstra som var nødvendig var 2 stk. smartplugs for styring av Glycol og Varme. Temperaturavik på 0,3 grader.

Tror det må være den rimeligste og enkleste måten å styre gjæringstemperaturen hvis en har smarthjem fra før.
 
Jo mer jeg bruker dette jo mer elsker jeg systemet.
På 120 liter benytter jeg en 25W varmeplate samt ett varmebelte. Holder dønn stabil temeratur. (Se når TILT sist oppdaterte temp).
Jeg har event kun når jeg brygger pils, da jeg velger at temp skal reguleres etter hvor langt gjæringsforløpet er kommet.
Devicene 1327, 1328, 1330, 1331, 1062 er virtuelle devicer. Og benytter SDJ-VStat som termostat og HUE plugger som kontrollerer varme/kulde.
Av sensorer bruker jeg Tilten og Fjernstyrt termometer/hygrometer.
Akkurat nå benytter jeg bare 1 TILT, men har laget dette oppsettet for alle TILTene mine.



På bilde under har jeg ikke tilkoblet kjøling før jeg trenger det, derav Unreachable :p
1614587937262.png
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2021-03-01 093609.png
    Skjermbilde 2021-03-01 093609.png
    51 KB · Sett: 6
  • Skjermbilde 2021-03-01 093705.png
    Skjermbilde 2021-03-01 093705.png
    34,4 KB · Sett: 6
  • Skjermbilde 2021-03-01 093739.png
    Skjermbilde 2021-03-01 093739.png
    44 KB · Sett: 6
Sist redigert:
Jo mer jeg bruker dette jo mer elsker jeg systemet.
På 120 liter benytter jeg en 25W varmeplate samt ett varmebelte. Holder dønn stabil temeratur. (Se når TILT sist oppdaterte temp).
Jeg har event kun når jeg brygger pils, da jeg velger at temp skal reguleres etter hvor langt i gjæringsforløpet er kommet.
Devicene 1327, 1328, 1062 er virtuelle devicer. Og benytter SDJ-VStat som termostat og HUE plugger som kontrollere til varme/kulde.
Av sensorer bruker jeg Tilten og Fjernstyrt termometer/hygrometer.
Akkurat nå benytter jeg bare 1 TILT, men har laget dette oppsettet for alle TILTene mine.



På bilde under har jeg ikke tilkoblet kjøling før jeg trenger det, derav Unreachable :p
Vis vedlegget 50067

Ser veldig bra ut!

Dette burde jo være nokså enkelt å sette opp ser jeg. Jeg mangler bare Tilt og to plugger. Tror du man får det til med iSpindel også?
 
Ser veldig bra ut!

Dette burde jo være nokså enkelt å sette opp ser jeg. Jeg mangler bare Tilt og to plugger. Tror du man får det til med iSpindel også?
Det er nok helt klart gjennomførbart med iSpindel også. Raskt søk Google, og man finner flere innlegg om "iSpindel mqtt".
Har flere esp32 (med og uten skjerm) liggende hvis du skulle kjøpe deg Tilt og trenger esp32 :)

Firmware (tiltbridge) legges inn på esp32, etter at firmwaren er lastet er det bare å logge på dens trådløsenettverk gå til 192.168.4.1 for og legge inn ditt ssid og passord. That's it!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp