Sukker i brygget

Hei igjen karer.

Jeg lurer på en ting. Dersom jeg tar en OG måling etter nedkjøling av vørteren og føler at denne er noe lav er det noe i veien for å løse opp litt sukker og tilsette for å få opp OG noe?
F.eks tilsette ca 525 gram sukker til 25 liter vørter for å få OG opp med ca 10?

Dersom dette gjøres, vil det føre til uønskede saker som usmak o.l?
 
I utgangspunktet er ikke dette noen god løsning; Sukker tynner bare ut smaken. Lengre koking er en bedre vei å gå.
 
sukker bryter med renhetsloven fra tyskeland (skrevet i ørtenhundreogflertall) ;D
Det spørs hvilket øl du brygger, og mengden sukker.
satte selv til sukker i en witt for en stund siden, og siden sukker gir en syrlig cidersmak på brygget,
ble denne witt'en vanwittig god... :)
Det er ikke altid en god løsning å bruke sukker, men som sagt det kan noen ganger være helt ok.
en annen løsning kan jo være ekstrakt, eller spraymalt for å øke OG på brygget.
 
Vil nokk heller anbefale å benytte deg av maltekstrakt/spray malt.
Så lenge det ikke er ett spesielt mål du ønsker å oppnå med sukker bør du unngå det.
Sukkeret i segselv bidrar lite til selve smaken på ølet, men bytter man ut maltsukker med vanlig sukker vil man lett få ett for tynnt og ubalansert resultat i forhold til alkoholstyrken.
 
magne1972 skrev:
[...]sukker gir en syrlig cidersmak på brygget[...]

Dette er en ganske vanlig misforståelse. Sukker i seg selv gir IKKE sideraktig smak til øl. Grunnen til at man noen ganger kan oppleve det som blir referert til som sideraktig smak, skyldes at det er for store mengder acetaldehyd i ølet. Acetaldehyd er et forstadium for alkohol i gjæringen, og om gjæren man bruker er stresset eller dårlig kan den etterlate for mye acetaldehyd. Gjær kan riktignok bli "forstyrret" og miste evnen til å bryte ned bla. maltose, dersom det er enkle sukkertyper (som f.eks. sukrose, altså vanlig farin) i altfor store mengder i en vørter, men da snakker vi om svært store mengder. Sideraktig smak skyldes som regel dårlig gjær og/eller ufullstendig gjæring, ikke sukker som sådan.
 
Jeg bruker ofte sukker når jeg lager IPA. Dels for speidelen har begrensinger med mengde malt man har plass til og dels for jeg syns det "tørker" ut brygget noe. Jeg bruker den mengde du har tenkt å bruke i 45L, men har brukt mye mer også uten at det har gitt noen usmak.
 
Tilbake
Topp